Technologie
Co Polacy myślą o sztucznej inteligencji?
Badanie zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia, na zlecenie producenta smartfonów Oppo, pokazuje stosunek Polek i Polaków do korzystania ze sztucznej inteligencji na różnych urządzeniach. Postanowiliśmy przyjrzeć się sprawie.
Kilka słów o Oppo
Oppo, firma pochodząca z Chin, ruszyła z ogólnopolską kampanią „UżywAI - to proste!”, promującą smartfony z serii RENO 12 5G. Co wyróżnia dane telefony? Wbudowane, autorskie funkcje AI, które mają sprawić, że korzystanie ze smartfona będzie jeszcze prostsze i przyjemniejsze. Opublikowane 8 sierpnia badanie jest częścią tej kampanii.
Czytaj też
Funkcje Oppo RENO 12 5G
Jakie rozwiązania sztucznej inteligencji są nowością? Na przykład podsumowywanie i streszczanie tekstów, AI Toolbox czy też przekszłtacenie treści nagrania w tekst. Oba narzędzia działają w językach angielskim, chińskim, hindi i… na razie tyle.
Autorskie funkcje zdają się działać poprawnie, ale np. streszczenie czytanego tekstu nie daje nam wyboru, na jaką długość albo w ilu punktach powinno zostać wygenerowane. Wciąż nie jest to sprzęt idealny dla pasjonata sztucznej inteligencji, np. modelu ChatuGPT-4.
Czytaj też
Nie taka nowość
2024 to zdecydowanie rok smartfonów wspieranych przez rozwiązania sztucznej inteligencji. Przykładem może być Samsung Galaxy AI, o którym wcześniej pisaliśmy w CyberDefence24.
Ciekawą opcją narzędzia AI, która została wprowadzona pod koniec stycznia dla smartfonów Google Pixel 8 i Samsunga Galaxy S24, było Circle to Search. Funkcja ta umożliwia szybką identyfikację danego obiektu lub produktu ze zdjęcia bądź wideo i otrzymanie wszelkich potrzebnych informacji przy pomocy kilku ruchów na ekranie.
Czytaj też
Wyniki badania
Badanie preferencji Polaków zostało przeprowadzone w czerwcu na próbie 1023 osób w wieku 18-65 lat. Oppo zleciło je polskiemu instytutowi badawczemu ARC Rynek i Opinia. Przez wątpliwości związane z brakiem podania grupy kontrolnej, zwróciliśmy się o doprecyzowanie firmę Oppo. Czekamy na ich odpowiedź.
Badnie pokazuje, że najczęściej do korzystania ze sztucznej inteligencji Polacy używają smartfonów (80% badanych), a narzędzia sztucznej inteligencji głównie służą im do celów prywatnych, m. in. „przerabiania zdjęć i zadawania pytań chatowi AI czy też nauki języków obcych”. Ci, którzy używają sztucznej inteligencji w celach zawodowych, najczęściej tworzą lub tłumaczą teksty z jej pomocą.
Czytaj też
Analiza
Oppo, przy okazji promowania swoich produktów, poruszyło temat praktycznego zastosowania sztucznej inteligencji w życiu codziennym. Czy wyniki ankiety zaskakują? Niekoniecznie. Dużą popularnością ChatGPT cieszy się od początku swojego funkcjonowania, a więc zadawanie pytań chatowi AI przez użytkowników wydaje się niczym nowym.
Podobnie jest z korzystaniem z funkcji różnych aplikacji i narzędzi do obróbki zdjęć, np. dodawania lub usuwania elementów, dzięki napisanej komendzie w wyszukiwarce wspieranej przez sztuczną inteligencję. Nie dziwią także dane, które wykazują, że połowa próby badawczej korzysta z narzędzi sztucznej inteligencji, ale również połowa z tej grupy nie zdaje sobie sprawy z faktu jej używania.
Dla wielu Polaków, pomimo korzystania z funkcji sztucznej inteligencji na codzień, może być trudne rozgraniczenie na funkcje podstawowe i te, które oparte są na rozwiązaniach AI.
Warto jednak takie badania prowadzić, ponieważ zastosowania sztucznej inteligencji w polskich domach i zakładach pracy mogą dynamicznie się zmieniać, również na przestrzeni najbliższych miesięcy.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].