Social media

Nastolatki rezygnują z mediów społecznościowych? Nadchodzi ciekawy trend

Fot. Today Testing/Wikipedia Commons/CC 4.0

Amerykańskie centrum badawcze Pew Research Center w 2022 roku opublikowało dwa raporty dotyczące korzystania z mediów społecznościowych przez dorosłych Amerykanów i amerykańskich nastolatków. Wyniki tych badań momentami mogą zaskakiwać, ale czy przedstawiają radykalną zmianę?

Raport „Teens, Social Media and Technology 2022" dotyczy nastolatków w wieku 13-17 lat i ich obecności w sieci w latach 2015-2022. Wnioski z raportu są jasne – ostatnie lata przyniosły spore zmiany trendów dotyczących najpopularniejszych social mediów, a jedną z nich jest pojawienie się zupełnie nowego gracza na rynku.

Fot. Pew Research Center

TikTok zdobywa popularność

Medium, które doprowadziło do niemałej rewolucji w całym segmencie social mediów jest TikTok. To on stał się jedną z najpopularniejszych platform wykorzystywanych przez amerykańskich nastolatków. Choć pozycja hegemona (YouTube) wydaje się być na ten moment niezagrożona (95 proc. nastolatków korzysta stale z YT), to już teraz widać, że z każdym kolejnym rokiem rośnie mu coraz poważniejsza konkurencja w postaci aplikacji rodem z Państwa Środka.

Wzrosty notowane przez TikToka są zauważalne, a całą sytuację najlepiej obrazują liczby. Moment, w którym Pew Research Center rozpoczęło swoje badania był czasem, w którym...TikTok jeszcze nie istniał.

Medium, z którego w 2022 roku korzystało prawie 70 proc. amerykańskich nastolatków powstał dopiero w 2016 roku. Okazuje się zresztą, że TikTok zyskiwał popularność nie tylko w tej kategorii wiekowej, ale także wśród... dorosłych. Raport: More Americans are getting news on TikTok, bucking the trend on other social media sites wskazuje jasno, że - szczególnie w gronie osób w wieku 18-29 lat - wzrost czytanych wiadomości w tej aplikacji jest zauważalny.

Fot. Pew Research Center

Analizując te dane, warto raz jeszcze podkreślić okres, w którym dokonywano badania (2014-2015 do połowy 2022 roku). Końcówka roku ubiegłego, a także początek 2023 pokazały wyraźną zmianę nastawienia Amerykanów (szczególnie amerykańskich polityków) wobec chińskiej platformy. Najbliższe miesiące i kolejne badania pokażą, czy świadoma rezygnacja z TikToka w niektórych urzędach administracji publicznej w Stanach Zjednoczonych przełoży się na malejącą popularność chińskiego narzędzia (także wśród najmłodszych).

Czytaj też

Facebook znika

Aby pokazać zmiany, które przyniosły w tym segmencie ostatnie lata, warto przytoczyć dane dotyczące Facebooka. Portal założony przez Marka Zuckerberga (istniejący od 2004 roku) w 2015 roku miał pozycję silniejszą, niż TikTok w 2022 roku.

Aż 71 proc. nastolatków z USA deklarowało częste używanie tego narzędzia. Ostatnie lata przyniosły jednak stopniowe - i w konsekwencji - ogromne spadki dotyczące korzystania z jednego z filarów Mety. W 2022 roku tylko 32 proc. młodzieży w wieku 13-17 lat zadeklarowało, że jest obecna na Facebooku.

Popularny niegdyś portal dziś ustępuje miejsca nie tylko TikTokowi, ale także Snapchatowi oraz należącemu także do Mety - Instagramowi. Poza Instagramem i Snapchatem, które zanotowały wzrosty, aplikacje takie jak Twitter, Tumblr oraz wspomniany Facebook musiały pogodzić się ze znaczącymi spadkami.

Czytaj też

Młodzi odchodzą od sociali?

Czy niewątpliwie słabnąca pozycja Facebooka wśród 13-17 latków z USA świadczy o tym, że młodzi zaczynają rezygnować z mediów społecznościowych? Byłyby to zdecydowanie zbyt daleko idące wnioski. Rynek social mediów uległ poważnym przeobrażeniom, ale zachodzące zmiany, a nawet znikające z rynku platformy, nie są jeszcze jednoznaczne z ich końcem.

Badania pokazują, że jest wprost przeciwnie. Dostęp do smartfonów cały czas rośnie. W 2015 roku 73 proc. nastolatków posiadało smartfony, a w ostatnim roku badania było to już 95 proc. młodych Amerykanów. 97 proc. z nich codziennie korzysta z internetu. Na dodatek, odsetek nastolatków, którzy twierdzą, że są prawie stale online, podwoił się od 2015 roku. Dziś mówimy o 46 proc. takich przypadków, w 2015 roku było to 24 proc. respondentów.

Pozycja social mediów jest silna, a kryzysy poszczególnych graczy (nawet bardzo spektakularne) nie oznaczają rewolucji, która doprowadziłaby do rozstania młodych ludzi ze smartfonami i mediami społecznościowymi.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]

/MG

Komentarze

    Czytaj także