Reklama

Social media

Meta stworzyła nowe narzędzie Sphere. Ma pomóc w walce z fake newsami

Autor. Gerd Altmann / Pixabay

Koncern Meta (Facebook) stworzył nowe narzędzie Sphere oparte o sztuczną inteligencję, które ma pomóc w walce z fake newsami. Pierwszym użytkownikiem nowego produktu jest Wikipedia, gdzie Sphere pomaga identyfikować wadliwe wpisy.

Reklama

Sphere to narzędzie oparte o sztuczną inteligencję, które ma pomagać w walce z dezinformacją przez „odbijanie" fałszywych informacji o olbrzymi zasób danych zgromadzony z otwartego internetu, zbudowany w formule „bazy wiedzy". 

Reklama

Pierwszym użytkownikiem narzędzia Mety jest Wikipedia, która korzysta ze Sphere do wykrywania słabo zredagowanych czy też niekompletnych pod względem merytorycznym lub bibliograficznym wpisów. 

Open-source oparte o 134 mln stron internetowych

Sphere to narzędzie zbudowane w modelu open-source, którego zasób wiedzowy obecnie opiera się o 134 mln publicznych stron internetowych. 

Reklama

Serwis Tech Crunch wspomina, że Sphere powstało prawdopodobnie przede wszystkim ze względu na ciągnącą się za koncernem Marka Zuckerberga złą reputację związaną z niedostatecznymi działaniami na rzecz walki z dezinformacją i fake newsami.

W ostatnim czasie pisaliśmy w naszym serwisie o tym, że Meta wyłączy wkrótce narzędzie, które wspomagało walkę z tymi szkodliwymi zjawiskami do tej pory – CrowdTangle zniknie z zasobów narzędziowych osób zajmujących się zwalczaniem dezinformacji prawdopodobnie po wyborach uzupełniających w USA, które zaplanowano na listopad.

Czy to tylko PR?

Meta chce nadrobić wizerunkowo straty, które przyniosły jej m.in. dezinformacja przedwyborcza szerząca się na Facebooku, który znany jest również jako wylęgarnia teorii spiskowych, szczególnie chętnie powielanych w różnych grupach. 

Według Tech Crunch, powstanie Sphere dowodzi, że „przynajmniej niektórzy w Mecie działają z dobrej woli" – model open-source oprogramowania budzi do niego zaufanie i przekłada się na większą łatwość uczenia się modeli sztucznej inteligencji.

Z drugiej jednak strony, oparcie działania nowego narzędzia na 134 mln stron internetowych dostępnych w internecie brzmi jak próba zbudowania wielkiej kopii światowej sieci.

Czy w przyszłości Sphere okaże się skutecznym narzędziem do walki z dezinformacją , czy jedynie kolejnym krokiem wizerunkowym Mety, której największym problemem jest obecnie zła passa wśród opinii publicznej i regulatorów? Czas pokaże.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama