Reklama

Social media

Blokada użytkowników Facebooka. Niewiele wniosków rozpatrzonych pozytywnie

Co zrobić, kiedy zablokowano profil na Facebooku?
Co zrobić, kiedy zablokowano profil na Facebooku?
Autor. Joshua Hoehne/ Unsplash

W Ministerstwie Cyfryzacji działa tzw. Punkt kontaktowy dla użytkowników Facebooka, którzy mogą zwracać się do polskiej administracji w sprawie zablokowania ich profilu, bądź też treści na tej platformie. W pierwszym półroczu tego roku Facebook rozpatrzył 1 tys. 217 zgłoszeń, z czego 65 pozytywnie – wynika z naszych informacji.

Reklama

Na mocy porozumienia pomiędzy Ministerstwem Cyfryzacji a Facebookiem (podpisanego 28 listopada 2018 roku) powstał tzw. punkt kontaktowy w resorcie, który przeznaczony jest dla polskich użytkowników. Mogą oni składać wnioski o dodatkową kontrolę w związku z blokadą ich konta/treści, lub też ich usunięciem.

Reklama

Użytkownicy mogą skorzystać z „punktu kontaktowego”, jeśli wcześniej podjęli nieudaną próbę odwołania się od decyzji o ich usunięciu – tj. kiedy Facebook odrzucił ich odwołanie lub nie odpowiedział na nie w ciągu 72 godzin. Usunięte treści, profile lub strony muszą także mieścić się w jednej z kategorii wymienionych w specjalnym formularzu opracowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji.

W praktyce polega to na przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia przez Facebooka, na którego decyzję i tak trzeba czekać.

Reklama

Czytaj też

Statystyki zgłoszeń i ich rozwiązania

Zapytaliśmy o statystyki dotyczące zarówno ubiełego, jak i tego roku – czy użytkownicy korzystają ze swojego prawa i próbują ścieżki odwołania w przypadku zderzenia z jedną z platform mediów społecznościowych?

Jak poinformowało nas Ministerstwo Cyfryzacji, Facebook od 18 kwietnia do 31 grudnia 2022 r. rozpatrzył 1 tys. 773 zgłoszeń. Po wznowieniu współpracy portal Facebook odpowiedział na wszystkie zgłoszone przez użytkowników wnioski w tym okresie. W tym czasie 66 zgłoszeń zostało rozpatrzonych pozytywnie, 536 negatywnie, 403 przypadki stanowiły duplikaty zgłoszeń, a 768 zgłoszeń dotyczyło spraw wykraczających poza zakres usługi (np. problemy z kontem reklamowym lub włamanie na konto).

Dla porównania, w I połowie tego roku Facebook rozpatrzył 1 tys. 217 zgłoszeń, z czego 65 było rozpatrzonych pozytywnie; 149 – negatywnie; 338 to duplikaty zgłoszeń, a 665 zgłoszeń wykraczało poza zakres usług.

Czytaj też

Blokada profilu Konfederacji na Facebooku

Przypomnijmy, że jak do tej pory najgłośniejszą sprawą blokady na Facebooku był ban profilu Konfederacji w tym serwisie.

W styczniu 2022 roku Facebook zawiesił profil Konfederacji. Zgodnie z oświadczeniem biura prasowego tego serwisu, strona ugrupowania została usunięta z powodu powtarzających się naruszeń zasad platformy dotyczących mowy nienawiści poprzez publikowanie „treści bezpośrednio atakujących inne osoby na podstawie tzw. cech chronionych, takich jak narodowość czy orientacja seksualna” oraz zasad dotyczących dezinformacji na temat COVID-19, „a w szczególności fałszywych twierdzeń o tym, że maski nie ograniczają rozprzestrzeniania się choroby, że śmiertelność COVID-19 jest taka sama lub niższa niż grypy, a także że szczepionki na COVID-19 nie zapewniają żadnej odporności i są nieefektywne”.

Kilka miesięcy później Konfederacja złożyła pozew przeciwko Facebookowi, a Sąd Okręgowy w Warszawie wydał postanowienie, że do czasu rozstrzygnięcia właściwego procesu, platforma ma zakaz ograniczania wyświetleń profilu ugrupowania.

W czercu br. Meta w wydanym oświadczeniu poinformowała, że w związku ze zbliżającymi się wyborami i ogłoszeniem końca pandemii przez WHO zdecydowała się odblokować profil partii na Facebooku. Więcej o sprawie przeczytacie między innymi w tym materiale .

Z usługi „Odwołaj się od decyzji portalu” Ministerstwa Cyfryzacji (na stronie gov(.)pl) mogą korzystać tylko osoby fizyczne.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama