Polityka i prawo
"Punkt kontaktowy" dla użytkowników Facebooka. Czy wyniki pracy są zadowalające?
Od grudnia 2018 r. do 26 maja br. wpłynęło 2 168 wniosków o przywrócenie usuniętych profili lub treści z czego w wypadku 605 spraw Facebook pozytywnie rozpatrzył wnioski i przywrócił wcześniej zablokowaną treść – twierdzi resort cyfryzacji w ramach odpowiedzi na interpelację poselską.
Posłanka Monika Rosa w interpelacji poselskiej skierowanej do ministra cyfryzacji Marka Zagórskiego w sprawie odwoływania się przez użytkowników od decyzji portalu Facebook, czyli uruchomionego w grudniu zeszłego roku „punktu kontaktowego”. W szeregu pytań zapytała m.in. o liczbę wniosków, które zostały skierowane za pośrednictwem punktu, a także ile z nich zostało rozpatrzone pozytywnie.
Porozumienie pomiędzy Ministerstwem Cyfryzacji a Facebookiem zostało podpisane 28 listopada 2018 roku. W jego wyniku został uruchomiony tzw. punkt kontaktowy, który przeznaczony jest dla polskich użytkowników Facebooka. W ramach tego rozwiązania internauci dostali możliwość składania wniosków o przeprowadzenia dodatkowej kontroli w związku z blokadą i usunięciem konta lub treści.
Na mocy podpisanego porozumienia użytkownicy mogą skorzystać z „punktu kontaktowego” jeśli usunięte treści, profile lub strony mieszczą się w jednej z kategorii wymienionych w specjalnym formularzu opracowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji. Drugim warunkiem jest wcześniejsza nieudana próba odwołania się od decyzji o ich usunięciu, czyli wtedy kiedy Facebook odrzucił to odwołanie lub nie odpowiedział na nie w ciągu 72 godzin.
Podmiotem odpowiedzialnym za wdrożenie i obsługę rozwiązania jest NASK. Jednak są oni jedynie przekaźnikiem pomiędzy użytkownikiem a Facebookiem, którego praca skończy się na przekazaniu zablokowanej treści czy konta do ponownego rozpatrzenia przez Facebooka.