Od 14 lipca br. możliwe jest już korzystanie z dowodu osobistego w telefonie w sytuacjach urzędowych - za sprawą wejścia w życie ustawy o aplikacji mObywatel. To oznacza, że „tradycyjny” dokument będziemy mogli zostawić w domu. W związku ze startem nowej wersji aplikacji nie obyło się jednak bez problemów.
Już w czwartek po północy minister cyfryzacji Janusz Cieszyński pisał w serwisie LinkedIn: „mObywatel 2.0 poszedł. U mnie działa. 2000 innych osób też. Można się zdrzemnąć”.
Nie obyło się jednak bez problemów – duże zainteresowanie aplikacją – zarówno dotychczasowych użytkowników, jak i nowych – spowodowało problemy techniczne. Centralny Ośrodek Informatyki, który odpowiada za przygotowanie aplikacji mObywatel poinformował, że „w związku z dużym zainteresowaniem #mObywatel, u niektórych użytkowników pojawiły się problemy techniczne w działaniu aplikacji”.
„Pracujemy nad tym, żeby rozwiązać je jak najszybciej!” – napisano.
Czytaj też
mObywatel w telefonie
Skąd tak duże zainteresowanie aplikacją, która na rynku była już dostępna? Z powodu zmiany przepisów: od 14 lipca br. można już korzystać z aplikacji mObywatel i trzymać w niej mDowód, który ma być uznawany w sytuacjach urzędowych (do tej pory do urzędu musieliśmy nosić tradycyjne dokumenty). Dodatkowo wraz z wersją 2.0 pojawiły się nowe funkcje i nowe dokumenty w formie cyfrowej, wcześniej niedostępne.
Z aplikacji można korzystać bezpłatnie, pobierając ją na swój telefon ze sklepu Google Play (dla telefonów z Androidem) lub App Store (dla telefonów z systemem iOS).
Za sprawą aplikacji można posiadać dokumenty pod ręką – w telefonie, a nie np. w portfelu. W zasadzie wyjście z domu tylko ze smartfonem w dłoni - tym sposobem - stało się całkowicie możliwe.
„Jesteśmy największym krajem w Unii Europejskiej, który wprowadził cyfrowy dokument tożsamości. Każdy z nas będzie mógł wylegitymować się mDowodem na terenie całego kraju. Jesteśmy zobowiązani respektować ten dokument i umieć potwierdzić tożsamość osoby, która się nim posługuje. To bardzo proste – skanujemy kod QR udostępniony przez inną osobę, np. pracownika urzędu, i w ten sposób potwierdzamy swoją tożsamość” – tłumaczył Janusz Cieszyński, minister cyfryzacji, tuż przed relaunchem aplikacji.
Ministerstwo przypomina jednak, że nie jest to cyfrowa wersja dowodu osobistego – dokumenty różnią się serią i numerem, datą wydania i ważności, ale mDowodu będziemy mogli użyć w każdej sytuacji: w urzędach, u notariusza, zawierając umowy, ale też np. wypożyczając samochód czy sprzęt sportowy.
Czytaj też
Kiedy nie można użyć mObywatela?
Aplikacji mObywatel nie będziemy mogli użyć tylko w trzech sytuacji: składając wniosek o nowy dowód osobisty, przekraczając granicę kraju, załatwiając sprawy w podmiotach podlegających pod ustawę o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy, m.in. w bankach (to będzie możliwe od 1 września br.).
Czytaj też
Jak potwierdzić tożsamość w aplikacji mObywatel?
Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało materiał, wskazujący jak w prosty sposób potwierdzić swoją tożsamość za pomocą aplikacji.
Jakie dokumenty w aplikacji mObywatel?
Poza wspomnianym już mDowodem i dotychczasowymi np. mPrawo Jazdy, nową funkcją są ePłatności za sprawą których zapłacimy np. za podatki za pośrednictwem BLIK (na razie pilotaż tego rozwiązania trwa w 7 miastach Polski).
Nową funkcją jest też Bezpieczny Autobus – możliwość sprawdzenia przez rodziców i opiekunów stanu technicznego pojazdu, kiedy np. dziecko wybiera się na wycieczkę szkolną.
Nowością są dokumenty lokalne: każdy samorząd będzie mógł bezpłatnie włączyć do aplikacji swoje dokumenty, np. kartę mieszkańca, karty potwierdzające - np. przynależność do lokalnych klubów sportowych, klubów seniora.
Usprawniono także zgłaszanie naruszeń środowiskowych i dodano opcję logowania za pośrednictwem aplikacji np. do e-Urzędu Skarbowego, ZUS, PUE czy IKP.
Nowe usługi w aplikacji mObywatel
Nowymi, zapowiadanymi usługami w aplikacji mObywatel będą funkcje: zastrzeż PESEL, która umożliwi ochronę przed kradzieżą tożsamości; e-Doręczenia (elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru); e-Pełnomocnictwa - usługa umożliwi wygodne wystawianie pełnomocnictw, korzystanie z nich i zarządzanie nimi; sprawdzenie historii pojazdu; e-Wizyta w ZUS (umówienie przez internet wizyty w placówce ZUS); zgłoszenie utraty dowodu osobistego przez aplikację; tymczasowe prawo jazdy w mObywatelu; legitymacja osoby z niepełnosprawnością, potwierdzenie orzeczenia o niepełnosprawności; nowe dokumenty lokalne (w zależności od samorządu).
/NB
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].