Reklama

Polityka i prawo

Poczta Polska testuje technologię RFID. Celem bezpieczeństwo i usprawnienie procesów

Fot. Adam Baker/Flickr/CC BY 2.0
Fot. Adam Baker/Flickr/CC BY 2.0

„Wielkoskalowe testy technologii RFID na strumieniach przesyłek przemieszczanych pomiędzy trzema sortowniami mają zapewnić bezpieczne opracowywanie przesyłek” - wskazuje Poczta Polska, dodając, że oddanie do użytku systemu do testów ma nastąpić na przełomie maja i czerwca br. Warto odnotować, że jest to pierwszy projekt naukowo-badawczy w Poczcie Polskiej współfinansowany w kwocie ponad 6 milionów zł przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Jak wskazuje w oficjalnym komunikacie Poczta Polska, w sortowniach WER Pruszcz Gdański, WER Zabrze i WER Szczecin przetestowane zostaną możliwości wprowadzenia systemu radiowej identyfikacji danych, czyli RFID.  Pozyskane w ten sposób wyniki mają stać się podstawą do podjęcia decyzji o wprowadzeniu tej technologii na szeroką skalę. „Pocztowcy sprawdzą, w jakim stopniu wpłynie ona na poprawę jakości opracowywania przesyłek i terminowość ich doręczania, jak również na bezpieczeństwo obrotu pocztowego. Oczekiwania są duże, a stawką jest znaczące usprawnienie najważniejszych procesów logistycznych Poczty Polskiej oraz bezpieczeństwo i zapewnienie jakości transportu oraz doręczania przesyłek” - wskazuje Spółka.

Podstawą funkcjonowania sprawnego systemu logistycznego jest przede wszystkim bieżąca i szybka informacja o przebiegu całego procesu. Jest to szczególnie ważne w przypadku realizacji usług pocztowych w tak rozległej sieci logistycznej, jaką posiada Poczta Polska. W przypadku przesyłek rejestrowanych (np. listy polecone, paczki) korzystamy z monitoringu, a dane pozyskujemy dzięki skanowaniu kodów kreskowych, umieszczonych na przesyłkach i ładunkach.

Andrzej Bodziony, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej

W tym miejscu warto podkreślić, że jest to pierwszy projekt naukowo-badawczy w Poczcie Polskiej współfinansowany (w kwocie ponad 6 milionów zł) przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Poczta Polska zgodnie ze swą strategią zajmuje się sprawnym doręczaniem przesyłek kurierskich (KEP). Prowadzi projekty badawczo-rozwojowe, mające na celu usprawnienie realizacji procesów dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii” - czytamy w komunikacie.

Jak RFID wykorzystywane jest w Poczcie Polskiej?

Spółka wskazuje, że bezstykowa, pasywna identyfikacja radiowa (RFID) może zastąpić aktualnie stosowaną w Poczcie rejestrację zdarzeń za pomocą skanerów kodów dwuwymiarowych. Jak tłumaczy, to nowocześniejsze rozwiązanie pozwoli na generowanie informacji zarządczej identyfikującej przesyłki w czasie rzeczywistym, szybsze opracowywanie przesyłek, zapewnienie bezpieczeństwa i odpowiednich wskaźników jakościowych, rozwój i wprowadzanie nowych usług.

W komunikacie jednoznacznie oceniono, że przyspieszenie procesów znajdzie przełożenie na satysfakcję obsługiwanych za jej pomocą klientów. Zdaniem Poczty Polskiej nowoczesne firmy logistyczne muszą nieustannie szukać rozwiązań, które pozwolą spełniać nieustannie wzrastające – na tak dynamicznym rynku – oczekiwania klientów.

Technologia RFID jest bardzo uniwersalna, znajduje zastosowanie w wielu dziedzinach życia, między innymi w procesach przemysłowych, produkcji, logistyce, zapewnianiu bezpieczeństwa, magazynowaniu, kontroli dostępu czy w handlu. Są sklepy, w których ta technologia gwarantuje bezdotykowe rejestrowanie towarów w kasie. Wystarczy włożyć zakupy do odpowiedniego kosza przy kasie, a umieszczone na produktach tagi automatycznie rejestrują zakupy w systemie, a klient dokonuje tylko płatności” - czytamy w komunikacie

Jak podkreśla Poczta Polska, dzięki zastosowaniu RFID przesyłkę będzie można śledzić na każdym etapie jej podróży, na bieżąco reagując na zakłócenia w łańcuchu logistycznym, by jeszcze lepiej spełniał on swoje zadania, a klient sprawniej otrzymywał przesyłki. To kolejne zadanie realizowane w ramach strategii Poczty Polskiej na lata 2021–2023. Testowane rozwiązania RFID prowadzą do uproszczenia procesu opracowywania przesyłek, z którego wyeliminowany zostanie czynnik ludzki. W przypadku udanych testów i wprowadzenia technologii RFID w skali całej firmy pracownicy nie będą musieli skanować przesyłek ręcznie. Wady i zalety tego systemu Poczta sprawdzi w cyklu testów planowanych w ciągu roku” - wskazuje Spółka.

Informacja prasowa Poczty Polskiej

image

Reklama

Komentarze

    Reklama