Reklama

Polityka i prawo

Kto pomagał Koalicji Obywatelskiej wygrać wybory?

Tusk koalicja obywatelska
Wystąpienie publiczne lidera KO Donalda Tuska
Autor. PlatformaObywatelska (@Platforma_org)/X

Koalicji Obywatelskiej w wygraniu wyborów miała pomagać sieć stron na Facebooku. Badacze przeanalizowali ich aktywność i podali szczegółowe wyniki.

Reklama

Zespół DFRLab wykrył sieć stron na Facebooku, które działały na rzecz Koalicji Obywatelskiej. Ich aktywność miała polegać na „nieautentycznym udostępnianiu” treści (terminologia Meta) przed październikowymi wyborami parlamentarnymi.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Wyniki wyborów i nowy rząd

Jak wiemy, największą liczbę głosów zdobyło Prawo i Sprawiedliwość (35,38 proc.), jednak gdy weźmiemy pod uwagę wyniki ugrupowań opozycyjnych, to łącznie osiągnęły one większość: Koalicja Obywatelska (30,70 proc.), Trzecia Droga (14,40 proc.), Lewica (8,61 proc.). Należy też pamiętać o Konfederacji (7,16 proc.). 

Takie rozstrzygnięcie skłoniło prezydenta Andrzeja Dudę do powierzenia misji tworzenia nowego rządu dotychczasowemu premierowi Mateuszowi Morawieckiemu. Obecnie trwają rozmowy polityczne; pytanie czy PiS-owi uda się osiągnąć cel i uzyskać poparcie opozycji dla swojej wizji władzy. Jak na razie taki rozwój sytuacji jest wątpliwy.

Czytaj też

Wygrać wybory

Przed wyborami stosowane są różne „zagrywki” i metody. Na naszych łamach szeroko opisywaliśmy sprawę Łukasza Mejzy (Partia Republikańska, komitet PiS), któremu miała pomagać farma trolli w mediach społecznościowych. Fikcyjne profile promowały polityka już od maja, a tuż przed wyborami nastąpiła ich wzmożona aktywność.

Wyniki badania DFRLab pokazują, że druga strona politycznej sceny również miała „wsparcie” w mediach społecznościowych. W raporcie wskazano, że sieć stron na Facebooku promowała Platformę Obywatelską.

Czytaj też

SokzBuraka w centrum uwagi

Eksperci mówią o minimum 29 stronach, które publikowały takie same materiały. Podzielili je na 3 kategorie: posiadające w nazwach i opisach hasła definiujące sympatie polityczne; nie mające w oczywisty sposób charakteru politycznego oraz apolityczne (choć w praktyce udostępniano tam treści polityczne). W połowie października 25 z 29 stron zmieniła zdjęcie profilowe na logo Koalicji Obywatelskiej.

Według DFRLab centralnym punktem sieci miała być strona „SokzBuraka. To filmy z tego profilu były następnie udostępniane przez pozostałe witryny na Facebooku.

Poza tym, sieć stron udostępniała w „pozornie skoordynowany sposób” (jak to określili badacze) posty innych użytkowników, co mają potwierdzać sygnatury czasowe wpisów (pojawiały się w niemalże w tym samym momencie).

Czytaj też

Przykład strony z sieci

Jako przykład jednej ze stron sieci eksperci opisują aktywność „Warszawa się śmieje”, która na pierwszy rzut oka powinna być miejscem rozrywki dla odbiorców. W opisie znajduje się hasło: „Codziennie będziemy pokazywać Wam z czego śmieje się Warszawa”. W praktyce można znaleźć tu treści promujące PO i atakujące PiS.

Facebook Warszawa się śmieje
Wygląd strony na Facebooku "Warszawa się śmieje" oraz przykłady udostępnianych tam treści.
Autor. Warszawa się śmieje/Facebook / CyberDefence24

Zwiększyć poparcie dla KO

W ocenie DFRLab, opisywana siatka działająca na Facebooku miała zwiększyć poparcie dla Koalicji Obywatelskiej albo poprzez jej promocję, albo uderzanie w Prawo i Sprawiedliwość. Eksperci jednak nie są w stanie jednoznacznie stwierdzić, czy każda z witryn na platformie funkcjonowała niezależnie, czy stały za nimi osoby powiązane z PO.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama