Reklama

Polityka i prawo

Krok bliżej do unijnego portfela cyfrowej tożsamości

Już niedługo wszyscy obywatele UE skorzystają ze zintegrowanej cyfrowej tożsamości 
Już niedługo wszyscy obywatele UE skorzystają ze zintegrowanej cyfrowej tożsamości 
Autor. Vadim Bogulov / Unsplash

Jesteśmy o krok bliżej powstania unijnego portfela cyfrowej tożsamości - ogłosiła Komisja Europejska, informując iż osiągnięto porozumienie w ramach ostatniego z trilogów tej regulacji. Portfel ma być nośnikiem dla cyfrowej tożsamości w ramach Unii Europejskiej, która ma służyć wszystkim państwom członkowskim.

Reklama

Jeśli chodzi o unijny portfel, pierwsze porozumienie polityczne w tej kwestii osiągnięto 29 czerwca 2023 r. Wtedy to sformułowano ramy prawne dotyczące europejskiej cyfrowej tożsamości, z której korzystać będą mogły wszystkie państwa członkowskie i ich obywatele.

Reklama

Komisja Europejska, informując o zakończeniu trilogów wskazuje, że prace nad cyfrową tożsamością są ważną częścią realizacji celów w ramach tzw. Cyfrowej Dekady 2030, czyli kompleksowego planu ucyfrowienia m.in. usług publicznych.

Czym jest unijny portfel?

Unijny portfel cyfrowej tożsamości ma być dostępny dla wszystkich obywateli krajów UE i umożliwi dostęp do usług publicznych online, jak i w przyszłości - do usług prywatnych. KE obiecuje, że będzie bezpieczny i zapewni ochronę danych osobowych w całej Unii Europejskiej.

Reklama

Co interesujące, jak dowiadujemy się z unijnego komunikatu, do portfela będą musiały przystąpić na mocy Aktu o usługach cyfrowych wszystkie wielkie platformy online (o tym, jakie podmioty w myśl przepisów zaliczane są do tej kategorii, przeczytacie na naszych łamach tutaj). To m.in. firmy takie jak Booking, Amazon czy Facebook. Cyfrowy portfel ma stać się dla nich obowiązkowy - po to, by wszyscy obywatele mogli właśnie z jego pomocą w kontakcie z tymi usługami potwierdzać swoją tożsamość i logować się do usług.

KE planuje stworzyć warunki „uatrakcyjniające” cyfrowy portfel dla podmotów prywatnych, co ma przełożyć się na nowe możliwości biznesowe. Na czym ma to polegać? Tego z komunikatu się nie dowiadujemy.

Co załatwisz z unijnym portfelem?

Jak czytamy w przekazie KE, portfel pozwoli m.in. na otwieranie kont bankowych, dokonywanie płatności i przechowywanie dokumentów w formie cyfrowej, takich jak np. mobilne prawo jazdy, recepty elektroniczne, certyfikaty zawodowe lub bilety na środki transportu.

Portfel, jak twierdzi KE, ma być alternatywą dla rozwiązań identyfikacji osobistej, które gwarantuje prawo Unii Europejskiej. Ma w pełni gwarantować respektowanie wyboru użytkownika co do tego, czy dane osobowe będą współdzielone czy nie, a także być zbudowany w oparciu o najwyższe standardy bezpieczeństwa.

Niektóre części kodu portfela będą udostępniane publicznie jako otwartoźródłowe, po to, aby zapewnić przejrzystość struktury i praktyk w jej ramach stosowanych i zagwarantować, że nie będzie ona wykorzystywana do nadużyć. W ramach portfela integrowane mają być już teraz istniejące usługi cyfrowej administracji w poszczególnych państwach członkowskich, a także funkcje podpisu elektronicznego.

Co dalej z legislacją?

Porozumienie, które jest wynikiem trilogów, musi zostać jeszcze zaakceptowane przez Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej. Dopiero później ramy dla Europejskiej Cyfrowej Tożsamości będą mogły wejść w życie - i nastąpi to 20 dni od publikacji w oficjalnym dzienniku UE.

Po wdrożeniu i przyjęciu aktów implementujących nową regulację (6 do 12 miesięcy po jej przyjęciu), w ciągu kolejnych 24 miesięcy, państwa członkowskie UE będą musiały zaoferować swoim obywatelom Europejskie Portfele Cyfrowej Tożsamości, działające w ramach wyznaczonych przez UE specyfikacji technicznych. Będą one musiały spełniać także wymogi certyfikacji.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]

Reklama

Komentarze

    Reklama