Reklama

Polityka i prawo

Jest porozumienie polityczne ws. Aktu o wolności mediów

Komisja Europejska we wrześniu 2022 r. zaproponowała regulacje mające wspierać wolność mediów
Komisja Europejska we wrześniu 2022 r. zaproponowała regulacje mające wspierać wolność mediów
Autor. Carl Gruner / Unsplash

Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej 15 grudnia osiągnęły porozumienie polityczne względem Aktu o wolności mediów - regulacji, którą Komisja Europejska zaproponowała we wrześniu 2022 r.

Reklama

O tym, czym jest Akt o wolności mediów, informowaliśmy na łamach CyberDefence24.pl w tym tekście. Przypomnijmy: opracowywana unijna regulacja ma na celu ochronę niezależności i pluralizmu mediów, zapewnienie większej przejrzystości i uczciwości na rynku medialnym, a także umożliwienie lepszej współpracy organów nadzorujących rynek medialny w ramach UE. Celem regulacji jest także stworzenie mechanizmów ochronnych dla dziennikarzy.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Porozumienie ws. Aktu o wolności mediów

15 grudnia zawarto polityczne porozumienie co do kształtu nowej regulacji pomiędzy Parlamentem Europejskim a Radą Unii Europejskiej. W ramach porozumienia, jak informuje na swoich stronach Komisja Europejska, uzgodniono istotne kwestie dotyczące tego, co będą obejmowały zapisy nowego prawa.

To m.in. ochrona niezależności mediów przez zobowiązanie państw członkowskich do respektowania wolności wydawców, a zarazem wzmocnienia ochrony źródeł dziennikarskich, w tym - przed wykorzystaniem oprogramowania szpiegowskiego. Przy okazji tego zagadnienia przypominamy, że system szpiegowski Pegasus był wykorzystywany przeciwko dziennikarzom. Pisaliśmy o tym na łamach CyberDefence24.pl tutaj.

To także zapewnienie niezależnego działania mediów publicznych, które powinny mieć zagwarantowane adekwatne i przewidywalne finansowanie, jak i przejrzystość w powoływaniu organów odpowiedzialnych za nadzór nad nimi na poziomie krajowym. Przejrzystość własności mediów ma być zagwarantowana przez spełnianie obowiązków informacyjnych z tym związanych.

Regulacja ma także gwarantować zabezpieczenia dla mediów przed nieuzasadnionymi działaniami z zakresu moderacji przez wielkie platformy online zdefiniowane w ramach Aktu o usługach cyfrowych (pisaliśmy o tym tutaj). DSA nakłada bowiem na nie obowiązek proaktywnej walki z niedozwolonymi treściami, w tym - z mową nienawiści, dezinformacją oraz zachęcaniem do terroryzmu. Zabezpieczenia mają dotyczyć działań moderacyjnych, podejmowanych względem treści medialnych produkowanych zgodnie z branżowymi standardami, które jednocześnie określane zostają przez platformy jako naruszające ich regulamin.

Z punktu widzenia konsumentów, interesującym zapisem ma być wprowadzenie prawa do dostosowania dla siebie oferty medialnej na urządzeniach i w interfejsach, takich jak np. inteligentne telewizory. Kraje członkowskie mają podejmować audyty i działania na rzecz zapobiegania koncentracji na rynku mediów oraz ochrony pluralizmu, jak i niezależności. Mają one być co pewien czas testowane i weryfikowane.

Zmianie mają ulec także metody pomiarowania oglądalności i dotarcia mediów - zmodyfikowane mają być w taki sposób, by gwarantować większą przejrzystość zarówno dostawcom mediów jak i reklamodawcom, po to aby unikać zawyżania liuczb przez wydawców. W kontekście reklamy, ustanowione mają być także reguły lokowania reklam sponsorowanych przez podmioty zależne od państwa, w taki sposób aby zapobiegać dyskryminacji i zapewnić przejrzystość.

Czytaj też

Europejska Rada ds. Usług Medialnych

To organ, który powołany zostanie na mocy Aktu o wolności mediów. W jego skład mają wchodzić przedstawiciele organów nadzorujących media z państw członkowskich, a pracę organu wspierać będą przedstawiciele KE.

Celem Rady jest promowanie efektywnego i stałego przestrzegania oraz stosowania unijnych regulacji mediów, m.in. w zakresie opiniowania stanu koncentracji rynków medialnych, jak i wspierania procesów wydawania rekomendacji przez KE. Rada ma być odpowiedzialna także za koordynację działań na rzecz oceny zagrożeń, które mogą stwarzać media spoza unijnego rynku, jak i wspierać dialog pomiędzy mediami, społeczeństwem obywatelskim oraz wielkimi platformami online.

Czytaj też

Co dalej z regulacją?

Po osiągnięciu politycznego porozumienia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej, kolejnym krokiem jest zatwierdzenie kształtu regulacji przez Parlament i Radę w sposób formalny. Regulacja będzie wiążąca po opublikowaniu jej w oficjalnym dzienniku UE oraz ma być stosowana bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich po upływie 15 miesięcy od daty publikacji.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:*[email protected].*

Reklama

Komentarze

    Reklama