Reklama

Biznes i Finanse

Hiszpańscy wydawcy pozywają Metę. Sprawa może być precedensem

83 wydawców z Hiszpanii pozwało koncern Meta
83 wydawców z Hiszpanii pozwało koncern Meta
Autor. Bank Phrom / Unsplash

Grupa reprezentująca 83 hiszpańskich wydawców skierowała do sądu pozew przeciwko koncernowi Meta, zarzucając mu nieuczciwość konkurencji na rynku reklamy. Pozew ma potencjał stać się precedensem w UE - ocenia agencja Reutera.

Reklama

Grupa reprezentująca 83 hiszpańskich wydawców skierowała do sądu pozew przeciwko koncernowi Meta, zarzucając mu nieuczciwość w konkurencji na rynku reklamy. Pozew wart 550 mln euro ma szansę stać się precedensem na forum Unii Europejskiej - ocenia agencja Reutera informująca o sprawie.

Reklama

Organizacja AMI reprezentująca media poinformowała, że głównym punktem wyjścia dla pozwu jest nieuczciwość praktyk na rynku reklamy wynikająca z naruszeń regulacji ochrony danych osobowych przez koncern Meta, do których dochodziło w latach od 2018 r. do 2023 r.

Czytaj też

Nieuczciwa przewaga

Wykorzystanie na szeroką skalę danych osobowych przez koncern Meta ma pozwalać firmie na wykorzystanie ich do budowania przewagi na rynku reklamy cyfrowej, wynikającej z możliwości personalizacji i dopasowania reklam na skalę, która dla innych jest niedostępna.

Reklama

Wśród wydawców, którzy przyłączyli się do pozwu, są m.in. najważniejszy dziennik w Hiszpanii - „El Pais” i koncern Vocento - właściciel dziennika „ABC”. Większość podmiotów, które reprezentuje AMI, twierdzi iż Meta pozyskuje dane osobowe służące do budowania przewagi bez zgody osób, których dotyczą. To z kolei narusza przepisy RODO.

Czytaj też

Będzie precedens?

Jeden z prawników reprezentujących wydawców w rozmowie z Reutersem podkreślił, że skoro chodzi o przepisy RODO, to pozew taki może być uruchomiony przeciwko Mecie w każdym kraju Unii Europejskiej.

Agencja zauważa, że to kolejny przykład obrony, którą media tradycyjne kierują przeciwko gigantom cyfrowym, takim jak Meta. Na całym świecie praktyki reklamowe Big Techów przekładają się na znacznie mniejsze przychody tradycyjnych mediów, a przedmiotem batalii przed sądami często jest tzw. opłata za linki - w ramach której wydawcy domagają się, aby koncerny takie jak Meta płaciły za linki do ich treści rozpowszechniane w swoich serwisach. Pisaliśmy o tym na CyberDefence24.pl m.in. tutaj.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama
Reklama

Komentarze