Reklama

Polityka i prawo

Akt o Usługach Cyfrowych. Ruszyły konsultacje ws. wdrożenia DSA

Jakie zmiany w Polsce wprowadzą przepisy Aktu o Usługach Cyfrowych?
Jakie zmiany w Polsce wprowadzą przepisy Aktu o Usługach Cyfrowych?
Autor. Markus Spiske/ Unsplash

Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło konsultacje ws. założeń wdrożenia Aktu o Usługach Cyfrowych (Digital Services Act - DSA). Jakie rozwiązania przewidziano?

Reklama

Konsultacje dotyczą założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (oraz niektórych innych ustaw wdrażającej Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE - Akt o usługach cyfrowych).

Reklama

Resort cyfryzacji odpowiada za koordynację wdrożenia DSA do polskich przepisów (wszystko o Akcie o Usługach Cyfrowych znajdziecie TUTAJ). W treści założeń do projektu ustawy, udostępnionym przez ministerstwo można przeczytać, że chodzi o wyznaczenie organu, który będzie pełnić funkcję koordynatora ds. usług cyfrowych (regulatora odpowiadającego za przestrzeganie przepisów w Polsce).

Nowelizacja ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (oraz niektórych innych ustaw) ma w związku z tym obejmować wskazanie Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej jako organu pełniącego funkcję koordynatora do spraw usług cyfrowych w Polsce; opracowanie procedur krajowych (certyfikacja, przyznawanie statusu zaufanego podmiotu sygnalizującego i zweryfikowanego badacza); przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli czy opracowania katalogu kar pieniężnych.

Reklama

Koordynator ds. usług cyfrowych

Jak czytamy w założeniach do projektu, koordynator do spraw usług cyfrowych powinien działać jako pojedynczy punkt kontaktowy dla wszystkich spraw, organów państwa i koordynatorów z innych państw UE.

„Mając na względzie powyższe (…) wskazano koordynatora do spraw usług cyfrowych, którego rolę pełnić będzie Prezes UKE.  Jednocześnie, z uwagi na zakres właściwości, przewidziano, że część obowiązków związanych w stosowaniem Rozporządzenia, będzie wykonywana przez właściwe organy, czyli przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów” - czytamy.

Czytaj też

Certyfikowane podmioty

Państwa członkowskie mogą także wprowadzić system certyfikowanych organów, które „dysponują niezbędną niezależnością, środkami i wiedzą ekspercką, aby wykonywać swoje działania w sposób sprawiedliwy, szybki i oszczędny”. Chodzi o możliwość zaangażowania się w dobrej wierze w pozasądowe rozstrzyganie sporów.

Procedurą certyfikacji podmiotów, które byłby zainteresowane prowadzeniem polubownych postepowań, będzie zajmował się Prezes UKE. Powinien zasięgnąć opinii organów właściwych w dziedzinach reprezentowanych przez ubiegającego się o certyfikację. Maksymalnie będzie można przyznać ją na 5 lat, pod warunkiem spełniania kryteriów.

Zaufany podmiot sygnalizujący

Nowością będzie też przyznanie statusu „zaufanego podmiotu sygnalizującego” tym, którzy wykażą, że „posiadają szczególną wiedzę ekspercką  i kompetencje w zakresie zwalczania nielegalnych treści oraz że działają w sposób dokładny, obiektywny i z zachowaniem należytej staranności”.

O taki status podmioty będą musiały wnioskować samodzielnie, a postępowanie, które może zakończyć się wydaniem decyzji administracyjnej ma prowadzić Prezes UKE. Przed przyznaniem statusu będzie musiał zasięgnąć opinii zwłaszcza Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Czytaj też

Zweryfikowany badacz

W projekcie założeń do ustawy przewidziano także przyznanie statusu „zweryfikowanego badacza”, czym - podobnie jak w przypadku „zaufanego podmiotu sygnalizującego” - zajmie się Prezes UKE.

Postępowanie może dotyczyć przyznania takiego statusu, odmowy lub jego cofnięcia (na podstawie decyzji administracyjnej). W razie cofnięcia, badacz nie będzie miał już dostępu do danych, które wcześniej mu przysługiwały. Prezes UKE informuje też wtedy dostawcę bardzo dużych platform internetowych lub bardzo dużych wyszukiwarek internetowych o cofnięciu uprawień.

Odpowiedzialność cywilna, postępowania przed sądami

W Rozporządzeniu przewidziano, ze dostawca usług pośrednich powinien ponosić odpowiedzialność za szkody poniesione przez odbiorców usługi spowodowane naruszeniem obowiązków” określonych w omawianym dokumencie.

Czytaj też

Składanie skargi

Odbiorcom usługi, podmiotom, organizacjom przysługuje prawo do wniesienia skargi na dostawców usług pośrednich do koordynatora do spraw usług cyfrowych państwa członkowskiego (czyli w przypadku Polski - do Prezesa UKE) za pośrednictwem sytemu informatycznego Prezesa UKE.

Ten oceni skargę i przekaże ją do odpowiedniego organu, a także umożliwi obu stronom złożenie wyjaśnień (w ciągu 14 dni od dnia przekazania informacji).

Kary pieniężne

W ramach wdrożeniach DSA do polskiego porządku prawnego przwidziano również możliwość nałożenia kary za niewypełnianie lub nienależyte wypełnianie obowiązków.

Maksymalna wysokość kary pieniężnej to do 6 proc. światowego obrotu, osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary (za niewypełnianie lub nienależyte wypełnianie obowiązków).

Za utrudnianie lub uniemożliwianie przeprowadzenia kontroli kara wyniesie analogicznie do 1 proc. rocznego obrotu; a także przewidziano okresowe kary pieniężne (5 proc. średniego dziennego światowego obrotu), co dotyczy zaprzestania naruszenia (w odniesieniu do decyzji, która nakazuje usunięcie nieprawidłowości).

Ministerstwo Cyfryzacji czeka na opinie ws. założeń do projektu ustawy do 19 stycznia 2024 roku. Można je podsyłać na adres: [email protected]. Szczegóły dotyczące konsultacji można znaleźć pod linkiem.

Czytaj też

Kolejne konsultacje

Tuż przed świętami Bożego Narodzenia odbyły się pierwsze konsultacje Ministerstwa Cyfryzacji z branżą cyberbezpieczeństwa i nowych technologii. Wicepremier i szef resortu Krzysztof Gawkowski zapowiedział wtedy, że będzie to inicjatywa, która stanie się standardem w pracach resortu.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama