Reklama

Polityka i prawo

Akt o usługach cyfrowych. "Odpowiednia implementacja DSA kluczowa dla rozwoju polskich firm"

Implementacja DSA. Jak patrzy na to Związek Cyfrowa Polska i Ministerstwo Cyfryzacji.
Implementacja DSA. Jak patrzy na to Związek Cyfrowa Polska i Ministerstwo Cyfryzacji.
Autor. Maximalfocus/Unsplash

„Odpowiednie wdrożenie unijnego Aktu o usługach cyfrowych (DSA) będzie kluczowe dla dalszego rozwoju rynku cyfrowego w Polsce” - uważa Związek Cyfrowa Polska.

W piątek 19 stycznia zakończyły się konsultacje prowadzone przez Ministerstwo Cyfryzacji w sprawie wdrożenia w Polsce Aktu o Usługach Cyfrowych (Digital Services Act), o których szczegółowo pisaliśmy na łamach CyberDefence24 w tym tekście.

Reklama

Swoją opinią w tej sprawie podzielili się m.in. eksperci ze Związku Cyfrowa Polska reprezentujący polską branżę technologiczną, którzy uważają potrzebę implementacji DSA za „kluczową dla rozwoju polskich firm”.

„Będzie to jeden z najważniejszych filarów prawa cyfrowego, które zapewni firmom i pojedynczym użytkownikom bezpieczne korzystanie z sieci (…)” – stwierdził Michał Kanownik, prezes związku, którego zdaniem, brak odpowiedniego wdrożenia unijnego aktu spowoduje, że prawidłowe funkcjonowanie spółek działających na polskim rynku cyfrowym będzie niemożliwe.

Reklama

Czytaj też

Koordynator do spraw usług cyfrowych

W opinii przesłanej do ministerstwa, związek zgodził się z tym, że to Urząd Komunikacji Elektronicznej powinien zostać wyznaczony jako koordynator do spraw usług cyfrowych. Eksperci Cyfrowej Polski są też zgodni z resortem w kwestii procesów odwoławczych – jak czytamy, za ich sprawiedliwy przebieg powinny odpowiadać Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W opinii wspomnianych ekspertów, jeśli dojdzie do naruszenia obowiązków wynikających z aktu, to postępowanie powinno być inicjowane przez koordynatora ds. usług cyfrowych, a proces musi ograniczyć się do naruszeń w zakresie implementowanych przepisów.

Reklama

Ministerstwo i związek są również zgodne co do tzw. zaufanych sygnalistów. Obie instytucje uważają, że taki status powinien być przyznawany przez prezesa UKE poszczególnym podmiotom (nie pojedynczym osobom). „Mają wykazywać się odpowiednią ekspertyzą i umiejętnościami w obszarze identyfikacji nielegalnych treści” – czytamy.

Czytaj też

Uwagi Panoptykonu

Swoją opinię dotyczącą wdrażania DSA przedstawił też Panoptykon. Jak czytamy w oświadczeniu Fundacji, ”przedstawione założenia są bardzo ogólne (przez to nie rozstrzygają wielu istotnych kwestii) i mają kilka ważnych luk” .

Organizacja przedstawiła siedem postulatów, w których opisuje potrzebę wprowadzenia bardziej szczegółowych rozwiązań potrzebnych do skuteczniejszej implementacji prawa. Chodzi tu między innymi o wzmocnienie kompetencji Koordynatora ds. Usług Cyfrowych czy też ułatwienie użytkownikom platform możliwości zaskarżania ich decyzji moderacyjnych do polskiego sądu.

Czytaj też

Wdrożenie DSA

Na temat Aktu o usługach cyfrowych pisaliśmy na stronie CyberDefence24 już wielokrotnie. Jak wspominaliśmy w tym tekście, Parlament Europejski zgodził się na uregulowanie rynku cyfrowego w lipcu 2022 roku, kiedy to oprócz opisywanego w tym tekście DSA przegłosował też Akt o rynkach cyfrowych (DMA – Digital Market Act).

Czytaj też

Wejście w życie Digital Services Act ma sprawić, że największe firmy technologiczne mają ponosić większą odpowiedzialność za treści wyświetlane użytkownikom. DSA obowiązuje od 25 sierpnia 2023 roku. Organem odpowiedzialnym za jego wdrożenie jest Komisja Europejska, która odpowiada też za współpracę z państwami członkowskimi przy implementacji tego prawa. Za koordynację wdrożenia DSA do polskich przepisów odpowiada Ministerstwo Cyfryzacji. Termin implementacji przepisów kończy się 17 lutego br.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama