Reklama

Polityka i prawo

Akt o sztucznej inteligencji opublikowany w Dzienniku Urzędowym UE

Akt o sztucznej inteligencji w Dzienniku Urzędowym UE
Ai Act wejdzie w życie 1 sierpnia 2024 roku
Autor. @gpointstudio / Freepik

Unijny Akt o sztucznej inteligencji wejdzie w życie już 1 sierpnia br., lecz zacznie być stosowany w kilku transzach.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Europy pojawiło się w Dzienniku Urzędowym w piątek 12 lipca.

„Niniejsze rozporządzenie należy stosować zgodnie z wartościami Unii zapisanymi w Karcie, ułatwiając ochronę osób fizycznych, przedsiębiorstw, demokracji, praworządności oraz ochronę środowiska, a jednocześnie pobudzając innowacje i zatrudnienie oraz czyniąc Unię liderem w upowszechnianiu godnej zaufania AI” – czytamy w dokumencie.

Czytaj też

Reklama

Kiedy AI Act znaczenie być stosowany?

AI Act wejdzie w życie 1 sierpnia br., ale zacznie być stosowane w kilku transzach: od 2025 do 2027 roku. Jako pierwsze zaczną być stosowane przepisy dotyczące zabronionych systemów AI. Poniżej publikujemy pełny kalendarz:

  • W lutym 2025 r. zaczną być stosowane rozdziały I (przepisy ogólne) i II (zabronione systemy AI);
  • W sierpniu 2025 r. będą miały zastosowanie: rozdział III, sekcja 4 (organy powiadamiające), rozdział V (modele AI ogólnego przeznaczenia), rozdział VII (zarządzanie), rozdział XII (poufność i kary), artykuł 78 (poufność), z wyjątkiem artykułu 101 (grzywny dla dostawców AI ogólnego przeznaczenia);
  • W sierpniu 2026 r. zastosowanie będzie mieć cały Akt o sztucznej inteligencji, z wyjątkiem artykułu 6(1) i odpowiadających mu obowiązków (jedna z kategorii systemów AI wysokiego ryzyka);
  • W sierpniu 2027 r. – zastosowanie będzie mieć też artykuł 6(1).

Czytaj też

Reklama

Sztuczna inteligencja – korzyści i zagrożenia

W Akcie o sztucznej inteligencji wymieniono korzyści wynikające ze stosowania technologii AI: „Może zapewnić przedsiębiorstwom kluczową przewagę konkurencyjną i wzmacniać korzyści społeczne i środowiskowe, na przykład w zakresie opieki zdrowotnej, rolnictwa, bezpieczeństwa żywności, kształcenia i szkolenia, mediów, sportu, kultury, zarządzania infrastrukturą, energetyki, transportu i logistyki, usług publicznych, bezpieczeństwa, wymiaru sprawiedliwości (…)”.

Z drugiej strony, sztuczna inteligencja stwarza jednak wiele zagrożeń.

„AI może (…) wyrządzać szkody dla interesu publicznego i praw podstawowych chronionych przepisami prawa Unii. (…) Szkody te mogą być materialne lub niematerialne, w tym fizyczne, psychiczne, społeczne lub ekonomiczne” – zaznaczono.

W rozmowie z naszym portalem prezes UODO Mirosław Wróblewski podkreślał, że „Akt o sztucznej inteligencji wprowadza nowe reguły i rozwiązania. Jesteśmy więc w bardzo szybkim pociągu, do którego musimy dosiadać się i dostosowywać w biegu. Wyznawań jest bardzo dużo”.

Odpowiedzią na te wyzwania jest m.in. pomysł powołania w Polsce komisji nadzoru ds. sztucznej inteligencji.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama