Reklama

Social media

Unia Europejska przyjrzy się ochronie dzieci na YouTube i TikToku

YouTube i TikTok będą musiały odpowiedzieć na pytania KE
YouTube i TikTok będą musiały odpowiedzieć na pytania KE
Autor. Szabo Viktor / Unsplash

Komisja Europejska wysłała formalne żądanie udzielenia informacji przez YouTube i TikToka w związku z wypełnianiem zobowiązań dotyczących ochrony dzieci na tych platformach.

Reklama

Komisja Europejska skierowała do dwóch wielkich platform internetowych - YouTube i TikToka - formalne żądanie udzielenia informacji w sprawie wypełniania zobowiązań dotyczących ochrony dzieci w tych usługach cyfrowych.

Reklama

Komisarz Thierry Breton, cytowany w oficjalnym komunikacie powiedział, że ochrona dzieci jest priotytetem, jeśli chodzi o politykę dotyczącą egzekwowania przepisów obowiązujących w UE. DW przypomina, że działania KE mają związek z wejściem w życie Aktu o usługach cyfrowych, co miało miejsce w sierpniu tego roku.

Akt o usługach cyfrowych, znany również jako DSA (Digital Services Act), nakłada szereg nowych obowiązków na wielkie platformy internetowe. Jakie podmioty muszą przestrzegać nowych pakietowych regulacji? O tym można przeczytać na naszych łamach w tym materiale. W innym tekście, który znajdziecie tutaj, szczgółowo wyjaśniamy natomiast, co Akt o usługach cyfrowych zmienia w rzeczywistości usług online, które odgrywają w naszym życiu coraz większą rolę.

Reklama

Czy platformy chronią dzieci?

Komisja Europejska skierowała oficjalne żądanie udzielenia informacji na temat tego, jak YouTube i TikTok chronią dzieci na swoich platformach. Obie firmy muszą odpowiedzieć KE do 30 listopada.

W szczególności pytania dotyczą działań, które platformy podjęły, aby osiągnąć zgodność z przepisami DSA w zakresie ochrony dzieci. Są to m.in. wymagania dotyczące oceny ryzyka, działań podejmowanych po to, aby je minimalizować i chronić zdrowie psychiczne oraz fizyczne dzieci, a także przeciwdziałać innym zagrożeniom wynikającym z użycia produktów cyfrowych tych firm przez nieletnich użytkowników. Informacje na ten temat, jak i zapowiedź dalszych kroków - zależnych od odpowiedzi, których udzielą firmy, można przeczytać na koncie Komisji Europejskiej w serwisie X (Twitter).

Co mówi DSA?

Na mocy przepisów Aktu o usługach cyfrowych, platformy zobowiązane są m.in. do powstrzymania się od profilowania użytkowników poniżej 16 roku życia na potrzeby reklamy cyfrowej.

Użytkownicy poniżej 18 roku życia muszą być szczególnie chronieni, jeśli chodzi o ich prywatność i bezpieczeństwo; w przypadku osób niepełnoletnich, produkty muszą być zbudowane w oparciu o metodologię privacy by design i security by design, które gwarantują uwzględnienie prywatności i bezpieczeństwa użytkowników już na etapie projektowania danej usługi. Systemy rekomendacji treści i podejmowania decyzji w oparciu o algorytmy muszą jako priorytet traktować dobrostan nieletnich użytkowników, platformy zobowiązane są także udostępniać łatwe w obsłudze mechanizmy zgłaszania treści szkodliwych dla dzieci lub stanowiących nadużycia wobec nich.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama
Reklama

Komentarze