Reklama

Cyberbezpieczeństwo

Scam i reklamy polityczne. Google podaje liczby

google wyszukiwarka
Wyszukiwarka Google
Autor. peakpx.com/CC0

Zalewa nas scam, a zaraz do tego dojdą (lub już są) reklamy polityczne. Google twierdzi, że robi dużo, aby walczyć z problemem. Koncern podaje liczby i wskazuje, po jakie narzędzia sięga.

Chyba każdy z nas miał do czynienia ze scamem. Jego wysyp obserwujemy na platformach społecznościowych (np. na X czy Facebooku), ale również w ramach wyszukiwarki Google. Teraz koncern opublikował raport Ads Safety Report 2023, w którym przedstawił liczby oraz opisał działania, jakie podejmuje na rzecz bezpiecznych reklam w sieci. 

Reklama

Potencjał dużych modeli językowych

W publikacji na oficjalnym blogu wskazano, że specjaliści firmy wykorzystują duże modele językowe (LLM) w codziennej pracy, by wykrywać i blokować szkodliwe reklamy zanim zobaczą je użytkownicy. 

Narzędzia AI pozwalają analizować reklamy na dużą skalę w krótkim czasie, dzięki czemu koncern ma szansę skuteczniej egzekwować zasady. Jako przykład podano tutaj oszustwa finansowe. 

Reklama

LLM są w stanie szybciej rozpoznać nowe trendy w usługach finansowych, zidentyfikować wzorce działania oszustów i odróżnić legalną firmę od oszustwa obiecującego szybkie wzbogacenie się” – twierdzi gigant. Jak dodaje, dopiero zaczęto wykorzystywać pełne możliwości dużych modeli językowych z myślą o bezpieczeństwie reklam.

Czytaj też

Skala problemu. Google podaje liczby

Google wskazuje, że w ubiegłym roku liczba oszustw i nieuczciwych praktyk na wszystkich platformach wzrosła.

„Aby przeciwdziałać tym stale zmieniającym się zagrożeniom, na bieżąco aktualizujemy nasze zasady, uruchomiliśmy zespoły szybkiego reagowania i udoskonaliliśmy nasze techniki wykrywania nieodpowiednich reklam” – wskazuje koncern.

Jak podaje, zablokowano lub usunięto 206,5 miliona reklam w związku z naruszeniem zasad dotyczących wprowadzenia użytkowników w błąd oraz 273,4 miliona reklam za naruszenie zasad dotyczących produktów finansowych.

Zablokowaliśmy lub usunęliśmy także ponad 1 miliard reklam za nieprzestrzeganie zasad sieci reklamowej, w tym promowania złośliwego oprogramowania” – czytamy w raporcie.

Reklama

Wybory coraz bliżej

Reklamy dotyczą różnej tematyki, też politycznej. W czasie kampanii wyborczej są jednym ze sposobów dotarcia do obywateli i budowy elektoratu. W tym roku w wielu miejscach na świecie wyborcy pójdą do urn. Nie musimy daleko szukać. Wystarczy wspomnieć o naszych krajowych wyborach samorządowych czy do europarlamentu. Z kolei za Oceanem rozstrzygnie się sprawa, kto zasiądzie na fotelu prezydenta USA. 

Google twierdzi, że aktywnie zajmuje się tą kwestią. Wskazuje na m.in. konieczność przejścia procesu weryfikacji od reklamodawców, którzy chcą pokazywać reklamy polityczne. Takowe muszą posiadać informację dotyczącą źródła finansowania

Jak dodaje gigant, w ubiegłym roku wprowadzono wymóg „wyraźnego oznaczania reklam wyborczych zawierających treści wykorzystujące sztuczną inteligencję”.

„W 2023 r. zweryfikowaliśmy ponad 5000 nowych reklamodawców wyborczych i usunęliśmy ponad 7,3 mln reklam wyborczych pochodzących od niezweryfikowanych podmiotów” – informuje Google. 

Czytaj też

Technologia sztucznej inteligencji już pomaga

Koncern deklaruje, że dalej będzie podejmował działania na rzecz walki ze szkodliwymi reklamami a technologia AI tylko w tym pomoże. Firma mówi wprost o zawieszaniu fałszywych kont reklamodawców oraz wyłapywaniu nieodpowiednich treści zanim zostaną opublikowane na platformach, bądź szybkiego ich usuwania po wykryciu. 

„W 2023 r. zablokowaliśmy lub usunęliśmy ponad 5,5 miliarda reklam, nieco więcej niż w roku poprzednim, i 12,7 miliona kont reklamodawców, czyli prawie dwa razy więcej w porównaniu z 2022 rokiem” – podaje Google. 

Tu wskazuje na przydatność technologii sztucznej inteligencji: „w zeszłym roku ponad 90% procesów egzekwowania zasad na poziomie strony wydawcy rozpoczęło się od wykorzystania modeli uczenia maszynowego, w tym naszych najnowszych modeli językowych”. 

Czas pokaże

Jako użytkownicy możemy sprawdzać, jak te wysiłki przekładają się na stan faktyczny. Po czasie okaże się, czy skala szkodliwych reklam, w tym scamu, zmniejszy się. Problem bez wątpienia jest ważny i wymaga podjęcia skutecznych kroków. Pytanie, na ile inicjatywy Google’a takimi się okażą.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama