Rosyjska propaganda na X i Telegramie. Drugi komunikat NASK

Autor. Egor Filin on Unsplash
Kilkaset kont na X oraz Telegramie rozpowszechniało narracje zgodne z propagandą Federacji Rosyjskiej – poinformował w czwartek rano NASK. Treści miały uderzać w jednego z kandydatów na prezydenta i być wygenerowane za pomocą sztucznej inteligencji. Poprzedni komunikat dotyczący manipulacji pojawił się w środowe popołudnie i wywołał duże kontrowersje.
O możliwej ingerencji zewnętrznej w wybory prezydenckie mówi się od kilku miesięcy. W lutym br. odbyło się spotkanie w NASK poświęcone tej kwestii. Jak opisywaliśmy na łamach CyberDefence24, Instytut zwracał uwagę na metody wykorzystane przez aktorów zagrożeń przed wyborami w Niemczech.
Prorosyjskie treści na X i Telegramie
Przedostatni dzień kampanii wyborczej w Polsce przyniósł kolejny komunikat NASK dotyczący manipulacji w sieci. Jak podała instytucja w czwartkowy poranek, na portalu X (dawnym Twitterze) oraz na Telegramie wykryto kilkaset fałszywych kont, które rozpowszechniały rosyjską propagandę w skoordynowany sposób.
Według ustaleń Instytutu, tematyka postów była dobrana tak, aby polaryzować społeczeństwo, a także wpisywać się aktualne trendy przy pomocy algorytmów. Poruszały one sprawy związane m.in. z migracją, polityką zagraniczną czy bezpieczeństwem. Materiały zostały wygenerowane przy pomocy sztucznej inteligencji, zaś część wątków uderzała w jednego z kandydatów na prezydenta.
Drugi komunikat w ciągu 24 godzin
W swoim komunikacie, NASK zwrócił także uwagę na konta rozpowszechniające fałszywe informacje o możliwym ataku terrorystycznym w dniu wyborów.
„Dodatkowym celem kampanii było przeciążanie możliwości analitycznych instytucji poprzez zalewanie infosfery znacznymi ilościami treści dezinformacyjnych” – wyjaśnia Instytut.
Od początku roku miało zostać zgłoszonych przeszło 10 tys. kont w związku ze sprawą, zaś 400 innych było powiązanych z rosyjską Agencją Projektów Społecznych, odpowiedzialną za operacje fake news.
Czwartkowa informacja była drugim komunikatem wydanym przez NASK od środowego południa. 14 maja Instytut poinformował o możliwej zewnętrznej ingerencji w proces wyborczy związanej z reklamami pojawiającymi się na Facebooku, co wywołało bardzo duże kontrowersje w sieci. Z kolei przed poranną publikacją pojawiły się doniesienia o kampanii SMS-owej wymierzonej w Rafała Trzaskowskiego. O sprawie piszemy w tym artykule.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].
Operacje Wojska Polskiego. Żołnierze do zadań dużej wagi
Materiał sponsorowany