Cyberbezpieczeństwo
Połowa z nas nie czuje się bezpiecznie w sieci
Bezpieczeństwo w sieci powinno być podstawą naszego funkcjonowania w internecie. Jednak połowa z nas nie czuje się w wirtualnym świecie bezpiecznie. Co więcej, aż 84 proc. Polaków zetknęło się z fake newsem - to wnioski z badania „Dezinformacja oczami Polaków”, zrealizowanego przez Fundację Digital Poland we współpracy m.in. ze Stowarzyszeniem Demagog.
Z najnowszego raportu „Dezinformacja oczami Polaków” wynika wprost: rośnie skala fałszywych informacji w sieci. Z odpowiedzi respondentów wynika, że aż 84 proc. badanych zetknęło się z fake newsem, a 9 na 10 z nich potwierdziło prawdziwość choć jednej z fałszywych informacji. 81 proc. uważa, że wzrosła skala rozpowszechnianej w sieci dezinformacji w ciągu ostatnich 10 lat.
W zakresie fake newsów o nowych technologiach, aż 51 proc. respondentów wierzy w teorię, że limity płatności gotówką wprowadza się „w celu kontroli społeczeństwa”; a 37 proc. twierdzi, że „sztuczna inteligencja służy inwigilacji obywateli przez rząd światowy”.
Czytaj też
Bezpieczeństwo w sieci. Dla połowy nie istnieje
W drugiej edycji raportu Koalicji „Razem Przeciw Dezinformacji” zbadano także podejście do bezpieczeństwa. I tu także nie ma optymistycznych wniosków - tylko połowa (49 proc.) badanych czuje się bezpiecznie w internecie.
Co wpływa na to, że badani internauci odczuwają zagrożenie w sieci? W największym stopniu chodzi o wycieki danych - tak odpowiedziało 68 proc. osób; działania cyberprzestępców - 59 proc.; złośliwe oprogramowanie - 57 proc.; utratę prywatności - 55 proc.; phishing - 50 proc. Powodem do niepokoju są też scamy (oszustwa finansowe) - dla 49 proc. czy właśnie dezinformacja - dla 44 proc. respondentów.
W raporcie jako redakcja podzieliliśmy się także komentarzem eksperckim:
„Dezinformacja jest jednym z poważniejszych problemów XXI wieku i potężnym narzędziem w wojnie informacyjnej. W wirtualnym świecie, w którym każdy może stać się dla innych autorytetem, coraz trudniej jest odróżnić prawdę od fałszu” - piszą autorzy raportu.
Czytaj też
Jak walczyć?
Kto powinien odpowiadać za walkę z dezinformacją? Według badanych to administratorzy stron, portali i aplikacji (53 proc.) oraz właściciele dużych platform internetowych, takich jak Google, Facebook, Apple, TikTok, Instagram, YouTube (50 proc.). Według 40 proc. powinni to być eksperci, dziennikarze i pracownicy mediów oraz rząd i urzędy. Z kolei zdaniem 39 proc. - za ograniczenie fałszywych informacji powinni być odpowiedzialni również fact-checkerzy.
Co ciekawe, najpowszechniejszymi źródłami informacji są nadal telewizja (64 proc. odpowiedzi); internetowe serwisy (58 proc.) oraz radio (połowa odpowiedzi). Dla 46 proc. to media społecznościowe są źródłem informacji o świecie.
Badanie przeprowadzono w dniach 26 – 29 lutego 2024 r. przez GfK Polonia metodą CAWI na próbie 1000 Polaków na zlecenie Fundacji Digital Poland.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:*[email protected].*