Reklama

Cyberbezpieczeństwo

Polska łączy siły z Wielką Brytanią w walce z dezinformacją

fake news
Autor. Marco Verch/ccnull.de/CC-BY 2.0

NASK, Ministerstwo Cyfryzacji a także brytyjski Government Communications Service International łączą siły w celu przeciwstawianiu się problemowi dezinformacji w sieci.  

Reklama

W siedzibie NASK w Warszawie odbyła się konferencja poświęcona inauguracji kampanii, pt. „Sprawdź, zanim udostępnisz”. Za najnowszy program, mający na celu przeciwdziałanie dezinformacji, odpowiada NASK, Ministerstwo Cyfryzacji, a także brytyjska jednostka rządowa Government Communications Service International.

Reklama

Kampania skierowana jest do użytkowników mediów społecznościowych, a jednym z celów przyświecających twórcom ma być zwiększenie skuteczności przeciwdziałania rozpowszechnianiu dezinformacji w sieci, a co za tym idzie, zmniejszenie krążących po internecie fake newsów.

Współtwórcom kampanii zależy na tym, aby wspominana walka była prowadzona za pomocą metody, która nawiązuje do hasła przewodniego całej inicjatywy, czyli do słowa „SPRAWDŹ”. Każdej jego literze przypisane są poszczególne pojęcia, których stosowanie ma przybliżyć internautów do skuteczniejszej walki ze zjawiskiem dezinformacji.

Reklama

Co kryje się pod kolejnymi literami? Podczas wtorkowej konferencji dowiedzieliśmy się, że:

  • S – to sensacyjność. Oznacza to, że komunikaty budzące szczególnie duże emocje (np. głośne nagłówki) powinny być przedmiotem naszej szczególnej weryfikacji;
  • P – to prowokowanie. Musimy mieć świadomość, że w sieci mogą być kolportowane treści, których wyłącznym celem jest wywołanie sporu;
  • R – oznacza racjonalność. Warto zadać sobie pytanie czy dana wiadomość jest logiczna, czy ma jakikolwiek sens? Często odpowiedź na tak proste pytania, może nam pomóc w rozpoznaniu fake newsa;
  • A – to autor. Bądźmy uczuleni na to, kto jest autorem danego wpisu. Jeśli nie wiemy nic na temat autora opublikowanej wiadomości, warto sprawdzić kim jest, dla kogo pracuje, jaką ma historię itd.
  • W – czyli wadliwy kontekst. „Wybiórcze cytowanie, kadrowanie grafik, wypaczanie statystyk czy fałszywe analogie to tylko niektóre z technik, które na co dzień wykorzystują dezinformatorzy”;
  • D – jak dyskredytacja. Przy weryfikacji tekstu, sprawdzajmy czy nie jest on stworzony wyłącznie po to, aby uderzyć np. w daną grupę etniczną czy konkretnego człowieka;
  • Ź – to oczywiście źródła. Sprawdzajmy skąd pochodzą poszczególne newsy. Patrzmy czy dane tezy opierają się na oficjalnych danych czy wynikach badań.

Czytaj też

Kolejny projekt dotyczący dezinformacji

Jak czytamy na stronie NASK, kampania „Sprawdź, zanim udostępnisz” jest już czwartym tegorocznym projektem tej instytucji dot. walki z dezinformacją. O jednej z ubiegłorocznych kampanii współtworzonej przez NASK pisaliśmy na łamach CyberDefence24 w tym tekście.

Po więcej informacji na temat akcji „Sprawdź, zanim udostępnisz” odsyłamy na oficjalną stronę: sprawdzam.info.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama