Reklama

NASK odcina się od materiału TVN24 ws. CitizenGO

NASK poinformował redakcję CyberDefence24, że nie przekazywał analizy dotyczącej CitizenGO dziennikarzom TVN24. Instytut zapewnia, że w czerwcu ma powstać raport dot. dezinformacji wyborczej.
NASK poinformował redakcję CyberDefence24, że nie przekazywał analizy dotyczącej CitizenGO dziennikarzom TVN24. Instytut zapewnia, że w czerwcu ma powstać raport dot. dezinformacji wyborczej.
Autor. By Adrian Grycuk - Own work, CC BY-SA 3.0 pl, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=78205564

Nie udostępnialiśmy raportu ani jego fragmentów dziennikarzom TVN24 – przekazał NASK redakcji CyberDefence24. Chodzi o materiał opublikowany przez stację dotyczący reklam politycznych wykupywanych przez CitizenGO w mediach społecznościowych. Instytut zapowiedział również, że podsumowanie analiz dotyczących dezinformacji wyborczej pojawi się w czerwcu w formie raportu.

W środę wieczorem portal TVN24 poinformował, że polski oddział hiszpańskiej fundacji CitizenGO opłacał reklamy polityczne w mediach społecznościowych, co miało stanowić ingerencję w kampanię wyborczą. Jak analizowaliśmy na łamach CyberDefence24w rzeczywistości organizacja od początku roku wykupiła promocję jednego materiału na Facebooku i ośmiu na X.

Czytaj też

Reklama

Raporty trafiają do Ministerstwa Cyfryzacji

Istotnym elementem artykułu było jego oparcie na analizie przygotowanej przez Ośrodek Przeciwdziałania Dezinformacji NASK. W związku z tym zwróciliśmy się do Instytutu z pytaniami o kampanię CitizenGO. Interesowało nas ile reklam politycznych zidentyfikowano, jak również czy udało się ustalić ich koszt.

NASK przekazał naszej redakcji, że raporty są przygotowywane w ramach zadań zleconych przez Ministerstwo Cyfryzacji.

To ono jest odbiorcą i dysponentem raportów. To również ono podejmuje decyzję o ewentualnym ich ujawnieniu” – wyjaśnił Instytut. Dodał, że przez cały rok prowadzona jest analiza „tysięcy różnych kont i profili” w mediach społecznościowych, które są dokumentowane w raportach.

Czytaj też

Reklama

Analiza nie trafiła do mediów

W kontekście udostępnienia analizy, Instytut ujawnił zaskakujące informacje. Oprócz deklaracji braku odnoszenia się do prawdziwości stwierdzeń zawartych w artykule, NASK poinformował nas, że… nie przekazywał dokumentu mediom. Te mają być poinformowane za pośrednictwem komunikatu w przypadku konieczności przekazania „istotnych kwestii”.

NASK nie udostępniał raportu/fragmentów raportu dziennikarzom TVN24, nie odnosi się do prawdziwości zawartych w artykule stwierdzeń, ani wskazanych przez dziennikarzy podmiotów.
NASK

Instytut zapewnił także, że po stwierdzeniu możliwości naruszenia prawa są powiadamiane właściwe służby państwowe. Jednocześnie wciąż są prowadzone analizy dotyczące dezinformacji wyborczej w ostatnich tygodniach. „Ich podsumowaniem będzie raport, który powstanie w czerwcu” – wyjaśnia NASK.

Pozostaje mieć nadzieję, że Ministerstwo Cyfryzacji podejmie decyzję o publikacji kluczowych raportów przygotowanych przez NASK. Chodzi nie tylko o sprawę CitizenGO, ale też o profile Wiesz Jak Nie Jest i Stół Dorosłych, która pojawiła się tuż przed I turą wyborów prezydenckich.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].

Reklama
Reklama

Operacje Wojska Polskiego. Żołnierze do zadań dużej wagi

Materiał sponsorowany

Komentarze

    Reklama