Cyberbezpieczeństwo
Komisja Infrastruktury o Impulsach. Przewoźnicy nie znali wersji oprogramowania?
Powraca sprawa blokad w pociągach produkowanych przez nowosądecki Newag. Tym razem tematowi poświęcono posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury. Zostało ono jednak przerwane na wniosek zastępcy przewodniczącego i byłego ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka.
Od ujawnienia sprawy blokad w pociągach Newagu przez członków Dragon Sector minął blisko rok. Swoje postępowanie cały czas prowadzi krakowska Prokuratura Regionalna. Problem poruszano również na trzech posiedzeniach sejmowego Zespołu Parlamentarnego ds. Wykluczenia Komunikacyjnego.
Samo przedsiębiorstwo skierowało do sądu dwa pozwy przeciwko członkom Dragon Sector oraz Serwisowi Pojazdów Szynowych. W przypadku pisma dotyczącego naruszenia autorskich praw majątkowych - pod koniec sierpnia odbyła się pierwsza rozprawa.
Czytaj też
Urząd Transportu Kolejowego: Impulsy spełniają wymagania
W czwartek 21 listopada tematem zajęła się sejmowa Komisja Infrastruktury. Przedstawiciele Urzędu Transportu Kolejowego prezentujący stanowisko instytucji zaznaczali kilkukrotnie, że UTK nie ma kompetencji do zajmowania się cyberbezpieczeństwem (sprawę nazwano jednak „atakiem hakerskim”). Zapewniono jednak, że pojazdy spełniają wymagania prawne i nie ma podstaw do wycofania zgód na ich eksploatację.
Pojazdy kolejowe Newag Impuls spełniają wymagania zarówno dyrektyw, jak i rozporządzeń wykonawczych, zostały certyfikowane przez jednostki akredytowane na całą Unię Europejską. Nie ma podstaw prawnych do cofnięcia zezwoleń dla tych pojazdów. Ze zgromadzonych pojazdów nie wynika, by funkcjonalność uruchomienia pojazdów miała wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego
Kamil Wilde, wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego
Z kolei czterech przewoźników (Koleje Mazowieckie, SKM Warszawa, Koleje Dolnośląskie oraz Polregio) nie posiadało informacji w kwestii oprogramowania sterującego w posiadanych pojazdach. Nie rejestrowały również tych zmian. „W wyniku kontroli podmioty wystąpiły do producentów pojazdów o informacje dotyczące wersji oprogramowania sterującego” – powiedziała Joanna Krysztofiak, dyrektor Departamentu Techniki i Wyrobów UTK.
Czytaj też
Posiedzenie przerwane. Adamczyk chce obecności służb
W sprawie głos zabrała także przedstawicielka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dyrektor Departamentu Ochrony Konkurencji Anna Sekinda-Maicka. Instytucja obecnie finalizuje zbieranie danych ekonomicznych, a szczegółowa kwalifikacja prawna ma być możliwa dopiero po „zakomunikowaniu zarzutów konkretnym podmiotom”.
Z kolei wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zwrócił uwagę, że problem uderza w wiarygodność przewoźników oraz kolei jako całości. „Mówimy o sytuacji wyłączania najnowocześniejszych pociągów. Patrzymy na ten problem całościowo, jako element który wpływa na to, że jako transport kolejowy stajemy się mniej wiarygodni dla pasażerów” – powiedział wiceszef resortu.
Posiedzenie zostało jednak przerwane na wniosek wiceprzewodniczącego Komisji i byłego ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka do czasu zaproszenia „przedstawicieli służb, ABW, CBA, być może kontrwywiadu wojskowego”. Zdaniem posła, problem ma obejmować pociągi również innych producentów, a przedstawiciele Dragon Sector powinni „rozmawiać ze służbami” (na posiedzeniu nie było delegacji Newagu – red.). Wniosek został przyjęty 17 głosami za i 1 przeciw.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].