Social media
UOKiK bierze się za praktyki Facebooka. Chodzi o wyświetlanie treści dziennikarskich
Facebook wprowadził zmiany dotyczące wyświetlania treści polskich wydawców na platformie. UOKiK mówi o możliwym zmniejszeniu liczby odsłon artykułów i tym samym obniżeniu zainteresowania materiałami dziennikarskimi. Prezes Urzędu wszczął postępowanie w sprawie.
Zmiany wprowadzone na Facebooku przez Metę wywołały reakcję ze strony Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Chodzi o inny sposób wyświetlania na platformie treści polskich wydawców. Obecnie pojawiają się jedynie w postaci pojedynczego odnośnika, podczas gdy wcześniej widzieliśmy graficzny podgląd materiału.
Czytaj też
Zmiany na Facebooku. Mniejszy zasięg treści dziennikarskich
Jak podaje UOKiK, Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające w tej sprawie, ponieważ zdaniem Urzędu wdrożone przez Facebooka zmiany mogły „spowodować niższe zainteresowanie treściami dziennikarskimi oraz zmniejszyć liczbę odsłon artykułów”.
Prezes chce sprawdzić praktyki stosowane przez platformy społecznościowe oraz ustalić, czy koncern Meta (właściciel Facebooka) mógł nadużyć swojej pozycji rynkowej. UOKiK zastrzega, że postępowanie toczy się w sprawie, a nie przeciwko konkretnym firmom.
Czytaj też
Wynagrodzenia dla wydawców i twórców
Urząd sugeruje, że zmiany wprowadzone na Facebooku mogą być „reakcją Mety na implementację w Polsce unijnej dyrektywy o prawach autorskich (DSM)”. Przypomnijmy, że na jej mocy wydawcom oraz twórcom przysługują wynagrodzenia za udostępnianie ich treści w serwisach społecznościowych.
W Polsce regulację implementuje podpisana w połowie sierpnia br. nowelizacja ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Więcej na ten temat piszemy w materiale: Prezydent podpisał nowelizację prawa autorskiego. „Maraton dobiegł końca”.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].