Cyberbezpieczeństwo
Gawkowski z lekcją o dezinformacji. "Uczniowie powinni odróżnić fakt od opinii"
Wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poprowadził we wtorek krótką lekcję o dezinformacji i fake newsach w jednej ze szkół. Co przekazał najmłodszym?
We wtorek 6 lutego w Szkole Podstawowej nr 220 im. Stanisława Kopczyńskiego w Warszawie minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski oraz Ewa Domańska, kierowniczka Zespołu Popularyzacji Bezpiecznego Korzystania z Cyberprzestrzeni w Dziale Profilaktyki Cyberzagrożeń NASK przeprowadzili dla czwartoklasistów lekcję dotyczącą dezinformacji i odróżniania faktów od opinii.
Czytaj też
Jak uczyć o fake newsach?
Podczas zajęć mówiono o roli rodziców we wprowadzaniu dziecka do cyfrowego świata. Minister zachęcał uczniów, aby pod okiem opiekunów i nauczycieli korzystali z materiałów umieszczanych w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.
„Rozmawialiśmy z uczniami o tym, czym różni się prawda od fałszu, ale też jak odróżnić prawdę od czyjejś opinii. To tym bardziej ważne, że niekiedy coś, co wydaje nam się prawdziwe, po wnikliwej analizie, okazuje się być fałszem” – powiedział Krzysztof Gawkowski.
Na lekcji przeprowadzono też eksperyment na przykładzie zabawy w „głuchy telefon”. To - zdaniem specjalistki NASK – pokazuje, jakiej zmianie może ulec informacja, która została przekazana przez wiele osób. „Istotne jest to, że nie zawsze ktoś chce nas wprowadzić w błąd. Czasem przekaz z jakiegoś powodu jest zniekształcony i to również prowadzi do powstania dezinformacji” – zaznaczyła Ewa Domańska.
Przebieg lekcji można obejrzeć w materiale poniżej:
Briefing po lekcji
Po zakończeniu lekcji odbył się krótki briefing ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego, na którym byliśmy obecni.
„Musimy edukować młode pokolenie, mając jednak na uwadze fakt, że sami, jako dorośli, też czasem padamy ofiarą dezinformacji. Dzieci są znacznie bardziej narażone na tego typu zjawiska, szczególnie w mediach społecznościowych. (…)” – stwierdził minister, który nawiązał też do ubiegłotygodniowej konferencji prasowej, podczas której ogłosił 2024 rokiem „higieny cyfrowej”.
Jak zapewniał polityk, ministerstwo chce uruchamiać kolejne bezpłatne webinary skierowane nie tylko do uczniów, ale również do rodziców i nauczycieli. Przykładem takiego rozwiązania jest np. program „Safer Internet”, realizowany przez NASK.
„Będziemy stawiali na webinary i lekcje zdalne. (…) Sił i środków, żeby być fizycznie w każdej szkole nie starczy. Plan jest taki, żeby zachęcić jak największą liczbę uczniów i nauczycieli do tego, żeby korzystać z tego, co już jest” - odpowiedział nam minister Gawkowski.
Czytaj też
Polityka w szkole?
Na koniec minister zapytany przez nas, czy organizowanie przez ministerstwo lekcji w szkole nie jest mieszaniem polityki do świata uczniów, odpowiedział:
„Polityka nie wchodzi do szkół. Internet jest w szkołach codziennie i nie jest tak, że dzieci nie mają kontaktu z polityką przez internet. Jesteśmy od tego (jako politycy), żeby nie mieszać polityki do bezpieczeństwa. Tak też staram się opowiadać o internecie i nowych technologiach, żeby każdy zdawał sobie sprawę, że jego technologia też dotyczy” – podsumował.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: *[email protected].*