Reklama

Cyberbezpieczeństwo

Cyberprzemoc w szkołach. Dzieci nie ufają dorosłym

Fot. Arno Mikkor/Wikipedia Commons/CC 2.0
Fot. Arno Mikkor/Wikipedia Commons/CC 2.0

Dzieci nie informują rodziców o hejcie, którego doświadczają w sieci. Często to one pełnią rolę nauczycieli nowych technologii dla swoich opiekunów. To tylko kilka wniosków z najnowszego raportu dotyczącego cyberprzemocy.

Reklama

Instytut Polska Przyszłości im. Stanisława Lema oraz UNIQUA zaprezentowały wyniki raportu dotyczącego cyberprzemocy w szkołach podstawowych w 2022 roku. Publikacja zawiera też opis warsztatów zorganizowanych przez obie instytucje.

Reklama

14-stronnicowy dokument zawiera informacje na temat skali cyberprzemocy w polskich szkołach, przedstawia również cele i pomysły organizacji pozarządowych na przeciwdziałanie temu zjawisku.

Raport jest wynikiem przeprowadzenia anonimowych ankiet w szkołach podstawowych. Jedno z pytań dotyczyło rozmów z rodzicami na temat zachowania w internecie. Okazuje się, że tylko 14% dzieci często decyduje się na taką rozmowę. Analizując te odpowiedzi, twórcy raportu zauważyli, że widać tu zjawisko odwrócenia ról. To rodzice uczą się od dzieci na temat mediów społecznościowych. Uczniowie pełnią rolę nauczycieli nowych technologii dla swoich opiekunów.

Reklama

Kolejne pytania i odpowiedzi również nie wyglądały optymistycznie. Większość dzieci jasno wskazała, że jeśli natrafi na problem w internecie (w tym cyberprzemoc), to nie zgłosi tego incydentu osobom dorosłym. Dlaczego? Częstą odpowiedzią najmłodszych była obawa o to, że nie zostaną zrozumiane i nie otrzymają odpowiedniego wsparcia.

Czytaj też

Edukacja to podstawa

W odpowiedzi na wyniki ankiet Instytut Lema i projekt „Ogarnij Hejt" oraz UNIQUA i akcja „Masz moc na hejt" zorganizowały warsztaty przeznaczone zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli (wychowawców). Jednym z ich celów ma być umożliwienie pogłębienia wiedzy na temat cyberbezpieczeństwa oraz stworzenie warunków do dawania wsparcia dla dzieci, które doświadczyły cyberprzemocy.

W inicjatywie wzięło udział 30 szkół i 6000 uczestników. Nauczyciele placówek, które nie zostały zakwalifikowane do programu otrzymali możliwość wzięcia udziału w webinarze dotykającym problematyki przemocy w sieci.

Uczniowie zdobywali wiedzę, jak radzić sobie z hejtem w internecie. Dowiedzieli się też na temat konsekwencji prawnych dla sprawców hejtu. Rodzice i nauczyciele mogli zobaczyć, jak przeciwdziałać, edukować i reagować na zjawisko hejtu, które dotyka konkretnego dziecka.

Czytaj też

Smutne wnioski

Publikacje przestawiają także wnioski z badań i przeprowadzonych warsztatów. Jednym z nich – prawdopodobnie najpoważniejszym – jest brak zaufania dzieci do dorosłych. Wynika to z wielu powodów, a jednym z nich jest brak odpowiedniej wiedzy rodziców na temat nowych technologii. Na dodatek rodzice nadal nie są wystarczająco zaangażowani w wirtualne życie swoich dzieci i niejednokrotnie bagatelizują problemy występujące w cyberprzestrzeni.

Szczegółowe przedstawienie pytań i odpowiedzi dot. cyberprzemocy dostępne jest TUTAJ .

Już wiadomo, że powstaną kolejne edycje opisywanego wydarzenia. W tym roku w projekty ma być zaangażowane już 40 szkół.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama