Strona główna
Cyberatak NotPetya powodem złych wyników rekinów biznesu
Wirus NotPetya, który zaatakował wiele przedsiębiorstw z Ukrainy oraz całego świata, doprowadził także do ogromnych strat finansowych i pogorszenie się wyników zaatakowanych przedsiębiorstw i firm. Atak hakerski, do którego 27 czerwca br., sparaliżował bieżącą działalność biznesową wielu zaatakowanych podmiotów z Europy i USA.  
Niemiecka firma Beiersdorf AG obwiniła np. cyberatak za spadek w swoich półrocznych wynikach finansowych, co spowodowało opóźnienia w dostawach i produkcji na czas od 5 do 10 dni po zaatakowaniu i w efekcie zablokowaniu pracy komputerów firmy. Według Reutersa sześć dużych międzynarodowych firm, z których cztery mają swoje siedziby w Europie i dwie, które mieszczą się w Rosji poinformowały, że w wyniku zakłóceń w działalności ich sieci komputerowych, swoje wyniki kwartalne ogłoszą dopiero w sierpniu, czyli z dużym opóźnieniem.
Wirus NotPetya, którego pierwsze symptomy działania stwierdzono na Ukrainie, objął swoim zasięgiem wiele tamtejszych instytucji rządowych i przedsiębiorstw. Następnie doszło do szybkiego rozprzestrzenienia się poprzez sieci korporacyjne międzynarodowych koncernów obecnych na Ukrainie do ich oddziałów w innych krajach świata.
Wspomniana firma Beiersdorf AG, która jest producentem popularnych kosmetyków marki Nivea, poinformowała, że jej sprzedaż w trzecim kwartale spadnie pewnie do ok. 35 mln euro, co zdaniem jej przedstawicieli jest dużo gorszym wynikiem w stosunku do dwóch pierwszych kwartałów roku. Dyrektor finansowy firmy, Jesper Andersen powiedział agencji Reuters, że firma intensywnie pracuje nad poprawą sytuacji, jednak w wyniku cyberataku poniosła ogromne koszty i odbudowa pozycji będzie długa i trudna.
Czytaj też: Duński gigant transportowy wciąż odczuwa skutki cyberataku Petya
Przedsiębiorstwo Cadbury Mondelez zajmujące się produkcją czekolady oraz firma logistyczna FedEx Corp. należą do pięciu międzynarodowych firm, które ogłosiły znaczne straty finansowe z powodu wirusa NotPetya. Miało to miejsce pod koniec czerwca, czyli w czasie, gdy przedsiębiorstwa handlowe zamykają kwartał.
Firma Mondelez, znana także jako Kraft i jednocześnie druga co do wielkości firma cukiernicza na świecie, poinformowała o pięcioprocentowym spadku sprzedaży kwartalnej, obwiniając o to koszty poniesione w wyniku czerwcowego cyberataku.
Tom Kellermann, szef firmy Strategic Cyber Ventures powiedział, że straty w wielu przedsiębiorstwach są spowodowane tym, że większość firm jest po prostu niewystarczająco chroniona przed atakami cybernetycznymi.