W ostatnim roku firmy technologiczne będące właścicielami platform społecznościowych zarobiły około 11 miliardów dolarów na reklamach wyświetlanych nieletnim użytkownikom.
Według badań przeprowadzonych przez Uniwersytet Harvarda, na które powołuje się Associated Press, YouTube osiągnął prawie miliard dolarów zysku dzięki reklamom wyświetlanym dzieciom mającym mniej niż 12 lat. Drugie miejsce w tej grupie wiekowej zajął Instagram, który zgarnął 900 milionów. Trzecie miejsce na podium należy do Facebooka (137 milionów dolarów).
Wyniki przedstawiały się inaczej w przypadku starszych (13-17 lat). Tutaj królował Instagram z 4-miliardowym zyskiem, drugi był TikTok (2 mld), a trzeci YouTube (1,2 mld).
Czytaj też
Podatność na reklamę
Przyglądając się tak ogromnym zyskom nie sposób nie zapytać o wpływ social mediów i reklamy na młodego człowieka. Nie ulega wątpliwości, że najmłodsi są szczególnie podatni na jej działanie. Wynika to m.in. z braku umiejętności krytycznego myślenia.
W przypadku nastolatków, taka umiejętność powinna być już nabyta, ale warto zwrócić uwagę na inny problem. W 2020 roku Amerykańska Akademia Pediatrów odnotowała w dokumencie Digital Advertising Children, że: „nastolatki potrafią co prawda rozpoznawać reklamę, ale trudno jest im oprzeć się produktowi, który w mediach społecznościowych poleca influencer”.
Czytaj też
Potrzeba regulacji
Zdaniem osób tworzących raport, wyniki jasno wskazują na potrzebę wdrożenia dodatkowych regulacji. Na ten aspekt zwróciła ostatnio uwagę Federalna Komisja Handlu, która zaproponowała nowe przepisy, które miałyby dokonać aktualizacji obowiązującego od przeszło 20 lat przepisu COPPA (Children’s Online Privacy Protection Act) – prawa dzieci do prywatności online. Dwie dekady to w nowych technologiach cała epoka, dlatego tym bardziej nowe prawo jest konieczne.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].