Reklama

Biznes i Finanse

Maszty kolejowe dla telekomów. Ważny krok w przyszłym roku

Trwają rozmowy między PKP PLK a telekomami w sprawie wykorzystania masztów należących do zarządcy. Poznaliśmy szczegóły dotyczące postępów sprawy, a także samego inicjatora.
Trwają rozmowy między PKP PLK a telekomami w sprawie wykorzystania masztów należących do zarządcy. Poznaliśmy szczegóły dotyczące postępów sprawy, a także samego inicjatora.
Autor. By Karol Szejner - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=122971327

W ostatnich dniach października pojawiły się doniesienia o trwających rozmowach między PKP PLK, Ministerstwem Cyfryzacji, UKE oraz operatorami telekomunikacyjnymi w sprawie współdzielenia masztów. Narodowy zarządca wyjaśnia jednak redakcji CyberDefence24, że nie posiada informacji o rozmowach prowadzonych przez UKE na poziomie właściwych ministerstw.

Przypomnijmy: 30 października br. pojawiły się informacje, że mają być prowadzone rozmowy dotyczące wykorzystania masztów, które należą do PKP Polskich Linii Kolejowych. Jak opisywaliśmy, razem z zarządcą infrastruktury mieli w nich uczestniczyć Ministerstwo Cyfryzacji, Urząd Komunikacji Elektronicznej oraz sami operatorzy.

    Reklama

    Kto wyszedł z inicjatywą rozmów? Stanowiska PLK oraz UKE

    Zapytaliśmy PKP Polskie Linie Kolejowe, czy rzeczywiście – zgodnie z nieoficjalnymi informacjami „Rzeczpospolitej” – to UKE wyszedł z inicjatywą rozmów. Zarządca potwierdził jedynie, że spółka oraz sami operatorzy są zainteresowani formą współpracy, a same rozmowy trwają od przełomu 2023/2024 roku.

    „Nie mamy żadnych informacji czy równolegle UKE rozmawia lub przedstawia temat na poziomie właściwych ministerstw” – czytamy w przekazanym nam stanowisku.

    Sam Urząd Komunikacji Elektronicznej potwierdził natomiast, że wyszedł z inicjatywą rozmów w tej sprawie. Przedstawiciele PKP PLK zostali zaproszeni do jednej z izb branżowych, gdzie zainicjowano spotkanie; dalej UKE nie uczestniczyło już w rozmowach.

    „Naszym zadaniem jako urzędu jest pomoc w likwidacji barier, ale nie zawieranie umów” – wyjaśnił Jacek Oko, prezes UKE w odpowiedzi na pytanie CyberDefence24, podczas piątkowej konferencji prasowej dotyczącej aukcji pasm 700 i 800 MHz.

      Reklama

      Uzgodnienia w przyszłym roku. PLK wykorzysta maszty telekomów

      Zapytaliśmy również narodowego zarządcę infrastruktury o szczegóły rozmów na obecnym etapie. Spółka wskazała, że na I kwartał 2025 roku zaplanowano uzgodnienie warunków technicznych i wzorów umów.

      „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. są w trakcie analizy możliwości dzierżawy wież wybudowanych w ramach projektów, które zostały dofinansowane ze środków unijnych i są obecnie w okresie trwałości. Uzgodnienie umów w I kw. 2025 roku nie jest równoznaczne z rozpoczęciem dzierżawy infrastruktury PLK S.A.” – przekazano naszej redakcji.

      Zaznaczono jednocześnie, że możliwość współdzielenia masztów będzie rozpatrywana osobno, a warunki współpracy muszą uwzględniać rozdzielenie infrastruktury telekomów od tej używanej przez kolej. Sami operatorzy mają być bardzo zainteresowani współdzieleniem infrastruktury.

      „Oceniamy bardzo dobrze dotychczasową współpracę z operatorami w tym zakresie” – napisała PKP PLK.

      Zwróciliśmy się również z pytaniem, czy sprawa nadajników nie będzie miała negatywnego wpływu na plany GSM-R. Zarządca ujawnił, że efekty mają być pozytywne ze względu na wykorzystywanie masztów firm telekomunikacyjnych przez PKP PLK.

      „To może przyspieszyć i zmniejszyć koszty procesu uruchomienia systemu” – wyjaśnił zarządca infrastruktury w odpowiedzi dla CyberDefence24.

        Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

        Reklama
        Reklama

        Sztuczna inteligencja w Twoim banku. Gdzie ją spotkasz?

        Materiał sponsorowany

        Komentarze

          Reklama