Technologie
Lepszy zasięg dzięki kolei? Trwają rozmowy
Czy firmy telekomunikacyjne będą umieszczały nadajniki na masztach należących do PKP Polskich Linii Kolejowych? Według doniesień medialnych, mają trwać czterostronne rozmowy między telekomami, zarządcą infrastruktury kolejowej, Ministerstwem Cyfryzacji i Urzędem Komunikacji Elektronicznej.
W środę 30 października br. pojawiły się informacje o rozmowach dotyczących wykorzystania masztów, których właścicielem jest PKP PLK, przez telekomy. Jak podaje „Rzeczpospolita”, ma to być element rozbudowy sieci telekomunikacyjnej wzdłuż linii kolejowych.
Czytaj też
Czterostronne rozmowy. Inicjatywa UKE
Wbrew pozorom, nie chodzi tutaj wyłącznie o zwiększenie kontrowersyjnego poziomu dostępności internetu w pociągach Express Intercity Premium, które uruchamia PKP Intercity – nietrudno się domyślić, że firma z tego skorzysta. Z propozycją miał bowiem wyjść Urząd Komunikacji Elektronicznej po przeprowadzeniu pierwszej aukcji na częstotliwości dla sieci komórkowej 5G – konkretnie w zakresie 3,6 GHz.
Kolejna aukcja, na częstotliwości 700 i 800 MHz, ma się rozpocząć 8 listopada. Urząd zaprosił do rozmów dotyczących „nowych ram współpracy” między koleją a telekomami w zakresie nowych inwestycji zarówno PKP PLK oraz Ministerstwo Cyfryzacji, jak również same firmy telekomunikacyjne.
Czytaj też
Maszty kolejowe również dla telekomów?
Według ustaleń mediów, PKP PLK miałaby udostępnić swoje maszty położone przy liniach kolejowych operatorom w celu montażu nadajników. Chodzi o te same obiekty, które mają być wykorzystywane do cyfrowej komunikacji GSM-R – zarówno głosowej, jak i przesyłu danych systemu ETCS. Przypomnijmy, że według sierpniowych słów Piotra Kubickiego, członka zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych i dyrektora ds. transformacji cyfrowej, w tym roku miałby nastąpić „powrót do GSM-R” i ponowne rozpoczęcie budowy tej infrastruktury.
Jeden z telekomów, Orange Polska, zadeklarował wykorzystanie masztów narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej zarówno dla likwidacji białych plam łączności komórkowej na terenach w pobliżu linii kolejowych, jak i poprawy zasięgu w polskich pociągach. Ciekawym jest również deklaracja firmy co do współpracy pod kątem instalacji repeaterów w taborze kolejowym – prawdopodobnie jest ona prowadzona z przewoźnikami, ponieważ PKP PLK nie przewozi pasażerów.
Zwróciliśmy się z pytaniami w tej sprawie do PKP Polskich Linii Kolejowych oraz PKP Intercity. Czekamy na odpowiedzi.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Haertle: Każdego da się zhakować
Materiał sponsorowany