Armia i Służby
Europol ostrzega przed przestępczością w metawersum
Europol ocenia, że metawersum stanie się rajem dla przestępczości takiej jak m.in. kradzieże tożsamości, pranie pieniędzy czy ataki z wykorzystaniem ransomware. W swoim najnowszym raporcie zaleca organom ścigania, aby już teraz szkoliły się z wirtualnej rzeczywistości i poszerzały zdolności.
Immersyjny, cyfrowy świat łączący w sobie rzeczywistość wirtualną i realną, czyli metawersum, może być rajem dla przestępczości takiej jak m.in. ataki z wykorzystaniem oprogramowania szyfrującego dla okupu ransomware, kradzieże tożsamości i pranie pieniędzy – ostrzega Europol w swoim najnowszym raporcie.
Publikacja zatytułowana „Policing in the metaverse: what law enforcement needs to know" to kompendium wiedzy dla policji, która – jak wskazuje Europol – już teraz powinna zwiększać swoje zdolności i rozumienie nowej rzeczywistości wirtualnej, a także szkolić się w niej, aby móc jak najskuteczniej przeciwdziałać przestępczości w nowym, wspaniałym świecie, który budują dla nas big techy.
Czytaj też
Metawersum rajem dla cyberprzestępców
Raport Europolu powołuje się na dane firmy Gartner, z których wynika, że do 2026 roku około jedna czwarta ludzi będzie spędzała codziennie co najmniej godzinę w metawersum.
Nowa rzeczywistość będzie przyciągać nie tylko osoby chcące (lub muszące) w niej pracować, uczyć się lub rozmawiać, ale i przesteępców, dla których metawersum stanie się jedną, wielką, lukratywną okazją do niecnych działań.
Organy ścigania, w tym policja, już teraz muszą nabywać nowe umiejętności i szkolić się z obsługi m.in. urządzeń do wirtualnej rzeczywistości, jak i zwiększać swoje rozumienie tego, jak działa ta technologia – czytamy w raporcie.
Służby powinny również podejmować współpracę z firmami, które rozwijają wirtualną oraz rozszerzoną rzeczywistość, jak i pracują nad rozwojem metawersum – po to, aby lepiej przeciwdziałać prognozowanemu przez Europol wzrostowi przestępczości w tym świecie.
„Rekomendujemy organom ścigania monitoring rozwoju metawersum i rozpoczęcie pracy nad budową doświadczenia w zakresie czynności policyjnych online oraz we wczesnych wersjach metawersum" – napisali autorzy opracowania.
„Takie wybory pomogą organizacjom (policyjnym – red.) w byciu na bieżąco z informacjami i pozwolą właściwie oceniać rozwój sytuacji, jak i odpowiadać na zagrożenia w miarę ich powstawania" – dodali.
Czytaj też
Jakie zagrożenia w metawersum widzi Europol?
W raporcie Europolu wskazano cały szereg zagrożeń, które – choć znamy je z doniesień na temat przestępczości w internecie – w metawersum mogą zyskać nieznany wcześniej wymiar i stać się jeszcze większym problemem.
To przede wszystkim:
- ataki z wykorzystaniem oprogramowania ransomware, dla którego celem staną się urządzenia do obsługi VR i AR
- kradzieże tożsamości i nadużycia wynikające z przejmowania danych biometrycznych użytkowników
- jeszcze bardziej realistyczne materiały typu deep fake będące zagrożeniem z punktu widzenia dezinformacji
- pranie pieniędzy możliwe przez zdecentralizowane, zbudowane specjalnie dla anonimowych transakcji kryptowaluty i tokeny NFT
- nadużycia i nękanie dzieci, ich wykorzystywanie seksualne, pedofilia i inne formy przestępczości związane ze sferą seksualną, do których może posłużyc również technologia haptyczna (pozwalająca na odczuwanie dotyku w rzeczywistości wirtualnej)
- propaganda terrorystyczna i jej dalsze szerzenie się połączone z rekrutacją do organizacji ekstremistycznych
- ukierunkowana, bardzo wyrafinowana dezinformacja
Czytaj też
Nie tylko zagrożenia, również szanse
Choć w raporcie Europolu dużą część opracowania poświęcono zagrożeniom, europolicja wyróżniła również pozytywne zastosowania, do których metawersum może w przyszłości przydać się organom ścigania.
Mowa tu m.in. o szansach na zwiększoną współpracę pomiędzy zespołami funkcjonariuszy wykonujących swoje obowiązki zdalnie, a także o możliwościach odbywania szkoleń w rzeczywistości wirtualnej, która może stanowić okazję do rozwoju wcześniej niedostępnych kompetencji. Szkolenia w metawersum mogą obejmować m.in. tworzenie wirtualnych miejsc zbrodni, które posłużą zwiększaniu zdolności analitycznych i ocennych funkcjonariuszy, jak i stanowić pomoc w procesach sądowych – zwiekszając rozumienie tego, co miało miejsce podczas dokonywania przestępstwa u członków składu sędziowskiego.
Metawersum może być też pomocą w procesach resocjalizachi osadzonych i przyczynić się do zwiększania ich kompetencji w zakresie empatii względem ofiar, jak i rozwoju zdolności niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania w społęczeństwie – stwierdzono w raporcie.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. $$