Reklama

Social media

Zapłata okupu podczas ataku ransomware. Robi to 83 proc. firm

Fot. lucas Favre/Unsplash/Domena publiczna
Fot. lucas Favre/Unsplash/Domena publiczna

”Dwie na trzy ankietowane firmy padły ofiarą cyberataku w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a ponad cztery na pięć uznały, że nie mają wyboru i muszą zapłacić okup” - wynika z najnowszych badań. Czy takie działanie jest słuszne?

W ostatnim czasie dużo mówi się o zwiększonym ryzyku cyberatataków wywołanym wybuchem pandemii Covid-19.

Ataki na firmy

Firma Thycotic Centrify, dostawca oprogramowania do zarządzania dostępem uprzywilejowanym, opublikowała raport dotyczący ataków typu ransomware. 

Dane opierają się na badaniach przeprowadzonych na grupie 300 amerykańskich podmiotów z branży IT. Wynika z niego, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy ofiarami ataków typu ransomware było aż 64 proc. ankietowanych firm - informuje Infosecurity Magazine.

Zapłata okupu rozwiązaniem?

Z kolei 83 proc. organizacji dotkniętych cyberatakiem zdecydowało się zapłacić okup, aby odzyskać zaszyfrowane dane. Co więcej, uznali, że to jedyne możliwe wyjście z sytuacji, mimo, że tak wiele mówi się o tym, żeby tego nie robić, o czym pisaliśmy więcej na naszym portalu.

Warto dodać, że zapłata okupu nie zawsze prowadzi do rozwiązania problemu. Zdarza się, że firmom udaje się odzyskać dostęp tylko do części zaszyfrowanych danych. Nie ma również gwarancji co do tego, czy odzyskane dane są poprawne i prawdopodobnie nie będą się nadawały od razu do tego, aby wspierać działania firmy w tradycyjny sposób. 

Jednak ataki ransomware to nie tylko straty finansowe w postaci okupu, ale wiele więcej. Połowa firm skarżyła się na uszczerbek na reputacji w branży. Wiele podmiotów straciło też znaczną część dochodów, a 42 proc. doświadczyło utraty klientów.

Kolejną kwestią jest również ryzyko, że cyberprzestępcy poczują się zachęceni do kolejnych ataków dzięki temu, że z poprzedniego odnieśli duże korzyści finansowe.

Inwestycja w cyberbezpieczeństwo

Stale rosnąca liczba incydentów dokonywanych przez cyberprzestępców sprawia, że firmy coraz więcej mówią o konieczności zadbania o lepszą ochronę. 

Niemal trzy na cztery z nich zwiększyły wydatki związane z cyberbezpieczeństwem, z czego 93 proc. z nich utworzyło dodatkowy budżet przeznaczony na walkę z zagrożeniami typu ransomware.

"Nasze badania pokazują, że oprogramowanie ransomware stanowi zagrożenie dla organizacji wszystkich rozmiarów i poziomów zaawansowania. Pierwsza linia obrony powinny być rozwiązania, które zabezpieczają dostęp uprzywilejowany, w tym uwierzytelnianie wieloczynnikowe (MFA) i inne metody egzekwowania Zero Trust, aby utrzymać w ryzach potencjalnych cyberprzestępców i ograniczyć obrażenia, które mogą zadać" - skomentował dyrektor generalny Thycotic Centrify. 


Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture. 

imageFot. Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama