Reklama

Technologie

Prywatne urządzenie w firmie. Jak określić odpowiedzialność w polityce BYOD?

Na czym polega bezpieczna polityka BYOD?
Na czym polega bezpieczna polityka BYOD?
Autor. Samsung Newsroom Media Library

Prywatne urządzenia stają się coraz częściej narzędziem pracy, co stwarza dodatkowe ryzyko dla personelu i organizacji. W związku z tym tak ważne jest rozłożenie odpowiedzialności i dbałość o bezpieczeństwo na każdym poziomie, w celu uniknięcia niepożądanych sytuacji. Polityka BYOD powinna być punktem wyjścia w każdej firmie lub instytucji.

Reklama

We współczesnym świecie już niewiele osób wyobraża sobie życie bez różnego rodzaju urządzeń mobilnych. Postęp technologiczny i cyfryzacja sprawiły, że każdego dnia sięgamy po np. smartfony czy tablety, aby coś załatwić. Korzystamy z nich dla celów prywatnych (m.in. scrollowania mediów społecznościowych, dokonywania wirtualnych zakupów lub oglądania filmików w sieci) oraz służbowych. Przeglądanie poczty w drodze do pracy lub – w przypadku pracy zdalnej – z poziomu kanapy w salonie stało się czymś naturalnym.

Reklama

W takich warunkach często „ułatwiamy” sobie życie i używamy swoich prywatnych urządzeń do celów zawodowych i odwrotnie – sprzętu firmowego z myślą o potrzebach osobistych. To generuje ryzyko zarówno dla nas, jak i naszej organizacji. Z tego względu tak ważne jest skuteczne wdrożenie polityki BYOD (ang. Bring Your Own Device – Przynieś własne urządzenie), odnoszącej się do możliwości wykorzystania własnego, prywatnego urządzenia (np. tabletu czy smartfona) w czasie pracy.

Czytaj też

Wzajemne zobowiązanie

Jak wskazuje Tomasz Chomicki, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Samsung Electronics Polska głównym założeniem polityki BYOD jest współpraca między firmą a członkiem personelu.

Reklama

"Przedstawiciele władz przedsiębiorstwa, opracowując politykę dotyczącą bezpieczeństwa urządzeń mobilnych, powinni przyjąć, że większość osób w organizacji posiada np. smartfona. Z tego względu dobrą praktyką jest to, aby w ramach BYOD przyjąć wzajemne zobowiązanie, że każda ze stron (pracownik i pracodawca) będą robić wszystko, aby sprzęt używany do pracy nie stanowił zagrożenia dla działalności firmy" - stwierdza ekspert.

W Białej Księdze Samsunga pt. „Wdrożenie skutecznej polityki BYOD: proces, który jest receptą na sukces” podkreślono, że tego typu polityka to obszar, gdzie „bardzo osobiste urządzenie – zwykle smartfon – styka się z obowiązującymi w firmie zasadami”.

Czytaj też

BYOD. Odpowiedź na kluczowe pytania

Opracowując BYOD dla organizacji, należy m.in. dokładnie opisać zakres obowiązywania dokumentu. Chodzi nie tylko o kwestie przedmiotowe (np. jakich urządzeń dotyczy), ale również podmiotowe (czyli kogo, np. można wprowadzić rozróżnienie na pracowników pełnoetatowych i podwykonawców). Warto zadać sobie kilka kluczowych pytań, a następnie sformułować odpowiedzi, które zostaną zamieszczone w treści polityki (przykłady można znaleźć poniżej).

W jaki sposób przygotować dobrą politykę bezpieczeństwa?
W jaki sposób przygotować dobrą politykę bezpieczeństwa?
Autor. fot. polityka BYOD Samsung

Każda organizacja ma prawo do określenia w BYOD limitów i ograniczeń. Mowa o np. zastrzeżeniu sobie prawa do „odłączenia danego urządzenia lub wycofania w dowolnym momencie przywilejów wynikających z polityki” – wynika z Białej Księgi Samsunga.

Czytaj też

Finanse to osobny rozdział

Po stronie organizacji leży również obowiązek jasnego określenia aspektów finansowych związanych z wdrażaną polityką. Najlepiej, aby odbyło się to w ramach osobnego rozdziału dokumentu, gdzie znalazłyby się wszystkie kwestie związane z „pieniędzmi”. O czym mowa? Firma powinna zdefiniować m.in. jaką część zakupu sprzętu dla pracowników pokrywa; jak wygląda sprawa opłacania usług np. operatorów; kto będzie pokrywał koszty roamingu w przypadku delegacji służbowych; na kim będzie spoczywała odpowiedzialność finansowa w sytuacji uszkodzenia, kradzieży czy też zużycia sprzętu.

„Należy uwzględnić scenariusze wykraczające poza zakup i wstępną konfigurację urządzenia. Trzeba wziąć pod uwagę również bieżące serwisowanie i przypadki utraty, bądź wymiany urządzenia. Wszystkie zobowiązania muszą być jasno określone” – radzi Samsung.

Odpowiedzialność pracownika

Odpowiedzialność za bezpieczeństwo firmy spoczywa również na pracownikach, zwłaszcza jeśli korzystają z prywatnego sprzętu do wykonywania obowiązków służbowych. Powinni stosować się do obowiązujących w danej organizacji zasad, wymogów i przepisów, aby zminimalizować ryzyka wystąpienia zdarzeń niepożądanych.

Polityka BYOD powinna te wszystkie kwestie regulować. Często jednak nie ma konieczności tworzenia wszystkich norm i punktów od nowa. Można zaczerpnąć z istniejących już w ramach danej firmy dokumentów. Przykładowo, jeśli obowiązuje polityka dotycząca ochrony danych i zawarte są niej w postanowienia dotyczące sposobu ochrony informacji poufnych, można wymienione mechanizmy zaimplantować do BYOD.

Obszar odpowiedzialności w polityce BYOD
Obszar odpowiedzialności w polityce BYOD
Autor. fot. BYOD Samsung

Przygotowując treść polityki, należy odnieść się do zarówno odpowiedzialności pracowników podczas codziennego korzystania z urządzeń, jak i przypadków ich utraty lub zwolnienia z pracy. Bardzo istotne jest określenie m.in. konsekwencji udzielenia osobom trzecim dostępu do danego sprzętu, który służy do pełnienia obowiązków służbowych. Należy wyszczególnić i opisać czynności podejmowane w tego typu sytuacjach przez organizację oraz pracownika.

Z kolei, jeśli dochodzi do np. zwolnienia, należy przyjąć, że dana osoba przestanie współpracować z firmą. Z tego względu konieczne jest jasne i precyzyjne wyjaśnienie ewentualnych kroków, jakie organizacja może podjąć w takim przypadku (m.in. zablokowanie urządzeń BYOD czy cofnięcie dostępu do zaszyfrowanych danych).

Artykuł sponsorowany. Firma Samsung jest partnerem głównym serwisu CyberDefence24.pl.

Reklama
Reklama

Komentarze