PKP PLK uruchamia system GSM-R na swoich liniach kolejowych
Autor. By Action Direct - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=37532320
Od 14 grudnia br. system cyfrowej łączności GSM-R rusza na szlakach PKP Polskich Linii Kolejowych. Narodowy zarządca infrastruktury podkreśla, że zwiększy on efektywność przewozową i bezpieczeństwo na sieci kolejowej. Wokół wdrożenia pozostaje jednak wiele wątpliwości, przede wszystkim w zakresie odcinków, na których system ma funkcjonować.
Proces wdrażania cyfrowego systemu łączności na polskiej sieci kolejowej trwa już od kilkunastu lat. Na łamach naszego serwisu stale relacjonujemy jego przebieg.
Podczas posiedzenia senackiej Komisji Infrastruktury w lutym, PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły, że w połowie lipca rozpoczną eksploatację obserwowaną systemu na linii kolejowej nr 9 z Warszawy do Gdańska. Ostatecznie jednak stało się to we wrześniu, zaś testy trwały do końca listopada.
Czytaj też
GSM-R rusza na sześciu trasach kolejowych
Jako pierwotny termin operacyjnego wdrożenia GSM-R, narodowy zarządca infrastruktury pierwotnie wskazywał przedostatni miesiąc roku; później Urząd Transportu Kolejowego podawał przełom 2025 i 2026 roku. Ostatecznie proces ten rozpocznie się przed świętami. W oficjalnym komunikacie PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o rozpoczęciu planowej eksploatacji cyfrowego systemu łączności od 14 grudnia 2025 roku.
Wdrożenie nie odbędzie się jednak na wszystkich liniach jednocześnie. Proces podzielono na dwa etapy. W pierwszym, GSM-R zostanie uruchomiony na:
- linii nr 1 między Żyrardowem i Koluszkami,
- linii nr 3 między Warszawą Gołąbki a Paczkowem (na wschód od Poznania),
- linii nr 9 między Mleczewem a Gdańskiem Głównym (w Mleczewie kończył się odcinek z eksploatacją obserwowaną systemu),
- linii nr 11 ze Skierniewic do Łowicza Głównego,
- linii nr 17 z Koluszek do Łodzi Widzewa,
- linii nr 202 między Gdańskiem Głównym a Gdynią Główną,
- linii nr 260 między Pszczółkami a Pruszczem Gdańskim,
- linii nr 456 z Warszawy Pragi WPT do Chotomowa (szlak biegnący równolegle do linii kolejowej nr 9).
Po trzech miesiącach, tj. 8 marca 2026 roku, zaplanowano z kolei drugi etap uruchamiania cyfrowego systemu na sieci PKP PLK. GSM-R ma wówczas zostać uruchomiony na całej długości ciągu transportowego z Kunowic do Terespola (linia E 20) z wyjątkiem odcinka Warszawa Gołąbki – Sulejówek Miłosna, tj. na liniach nr 2 i 3, a także na linii E 30 między Bielawą Dolną a Opolem Głównym. Na liście znalazła się również linia kolejowa nr 12 Skierniewice – Łuków, tzw. „esełka”.
W obu przypadkach wdrożenie poprzedzi eksploatacja wstępna. W przypadku I etapu rozpoczęła się ona 1 grudnia 2025 roku, zaś w II etapie ma rozpocząć się 22 lutego 2026 roku.
Co z pozostałymi 13,5 tys. km linii?
Jak podkreślił w cytowanej w komunikacie wypowiedzi Członek Zarządu i Dyrektor PKP PLK ds. eksploatacji Michał Gil, wprowadzenie systemu cyfrowego podniesie standardy obsługi ruchu oraz wyeliminuje nieuprawione ingerencje w system łączności. Sytuacje takie jak np. nadużycia Radio-Stopu z sierpnia 2023 roku nie są bowiem możliwe.
W ramach cyfrowego systemu, funkcję sygnału do natychmiastowego zatrzymania ruchu w przypadku niebezpieczeństwa przejmie Railway Emergency Call (REC). Jego działanie oraz różnice między nim oraz Radio-Stopem przedstawialiśmy na naszych łamach.
Istotna kwestia dotyczy również samych urządzeń na pojazdach trakcyjnych. Urząd Transportu Kolejowego przypominał we wrześniu o kwestii kompatybilności tychże w zakresie ESC (ETCS System Compatibility) oraz RSC (Radio System Compatibility).
Część działań PKP PLK wciąż jednak pozostaje niejasna. W lutym w Senacie spółka zapowiadała, że ma się pojawić „nowy Radio-Stop”, co miała umożliwić wymiana 789 radiotelefonów na nastawniach. Z kolei w komunikacie z września zarządca infrastruktury mówił o objęciu cyfrowym systemem łączności ok 1,5 tys. km linii kolejowych – nie wiadomo, co z pozostałymi 13,5 tys. km szlaków, o których mówiono 4 lata temu.
Kierowaliśmy pytania do PKP PLK w obu kwestiach odpowiednio w lutym oraz listopadzie, jednak do tej pory nie otrzymaliśmy na nie odpowiedzi.
Pozostaje liczyć na to, że szkolenia pracowników zostały przeprowadzone właściwie, zaś narodowy zarządca przyjął wnioski płynące z eksploatacji obserwowanej, która wykazała problemy związane z wyszkoleniem kolejarzy. Ma to znaczenie zwłaszcza w przypadku incydentu na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – UTK wskazywał wówczas na konieczność zwrócenia uwagi na błędy pracowników i niestosowanie się do instrukcji.


Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Cyfrowy Senior. Jak walczy się z oszustami?