Reklama

Trwają oficjalne próby GSM-R. UTK przypomina o testach sprzętu

PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły eksploatację obserwowaną systemu łączności GSM-R. Urząd Transportu Kolejowego przypomina jednak o kwestii testów kompatybilności sprzętu.
PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły eksploatację obserwowaną systemu łączności GSM-R. Urząd Transportu Kolejowego przypomina jednak o kwestii testów kompatybilności sprzętu.
Autor. By Phil Richards - https://www.flickr.com/photos/philstephenrichards/54762172012/, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=174325639

Z początkiem września rozpoczęła się eksploatacja obserwowana GSM-R. Działanie systemu cyfrowej łączności będzie sprawdzane przez najbliższe dwa miesiące. Urząd Transportu Kolejowego wskazał przy tym, że pełne wdrożenie będzie wymagało spełnienia istotnego warunku kompatybilności.

Podczas lutowego posiedzenia senackiej Komisji Infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiedziały przeprowadzenie eksploatacji obserwowanej systemu GSM-R. Kwestia cyfrowej łączności, o której zrobiło się głośno po nadużyciach z sierpnia 2023 roku, jest regularnie opisywana na łamach naszego portalu. Na początku września w cyklu Kolej na Cyber przedstawialiśmy, jak wygląda problem systemu budowanego w Polsce od ponad 15 lat.

Reklama

Łączność GSM-R pod obserwacją na linii kolejowej nr 9

Pierwotne zapowiedzi zarządcy infrastruktury mówiły o starcie eksploatacji próbnej na linii kolejowej nr 9 z Warszawy do Gdańska w połowie lipca. Ostatecznie jednak, na jednym ze spotkań Grupy Użytkowników ERTMS, termin ten przesunięto na wrzesień. Jak poinformował na początku miesiąca Urząd Transportu Kolejowego, udało się zrealizować zapowiedzi i testy rozpoczęły się zgodnie ze zaktualizowanym terminarzem.

Wspomniane plany zakładają, że eksploatacja obserwowana systemu łączności GSM-R ma potrwać do końca października. Pierwotne założenia przedstawione w lutym mówiły, że bezpośrednio po zakończeniu tego etapu, tj. w listopadzie, cyfrowa łączność ma zostać uruchomiona w pełni. W połowie roku termin ten przeniesiono na przełom 2025 i 2026 roku, bez wskazania konkretnej daty.

Czytaj też

Reklama

Konieczne testy kompatybilności. Co z poligonami?

UTK już teraz zwraca jednak uwagę na kwestię kompatybilności pojazdów trakcyjnych w zakresie ESC (ETCS System Compatibility) i RSC (Radio System Compatibility), która będzie istotna przy pełnej eksploatacji GSM-R w Polsce. Odpowiednie testy nie są bowiem wymagane na etapie obserwowanym.

W przypadku tych pojazdów posiadających radio GSM-R, które wprowadzono do obrotu od 16 stycznia 2020 roku lub postępowania ws. zezwolenia na dopuszczenie do obrotu jest w toku, konieczne będzie uzyskanie pozytywnego wyniku w testach RSC do końca 2026 roku. Podobnie będzie z nowymi wnioskami o dopuszczenie do obrotu, które będą złożone przed przypisaniem specyfikacji testów do poszczególnych linii kolejowych w rejestrze infrastruktury przez zarządcę; po tym czasie konieczne będzie już przedstawienie dokumentacji z przeprowadzenia testów.

Pojazdy z urządzeniami GSM-R eksploatowanymi przed 16 stycznia 2020 roku w których nie przeprowadzono modyfikacji wpływających na kompatybilność systemu łączności są automatycznie uznane za zgodne. PKP Polskie Linie Kolejowe zadeklarowały, że poligony do przeprowadzenia testów RSC mają być dostępne od 1 września. Jako planowany termin wspomnianego przypisania specyfikacji testów wskazano dwa ostatnie miesiące 2025 roku.

Czytaj też

CyberDefence24.pl - Digital EU Ambassador

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Cyfrowy Senior. Jak walczy się z oszustami?

Komentarze

    Reklama