Koniec kolejek w urzędach? Większość spraw załatwisz online

Autor. Mikołaj Rogalewicz
Ministerstwo Cyfryzacji wdroży nowoczesny system elektronicznego zarządzania dokumentacją dla 2 000 urzędów i instytucji publicznych. Czy dokumenty elektroniczne zastąpią papierowe?
Dzięki wdrożeniu elektronicznego systemu 300 tysięcy pracowników będzie prowadzić obsługę spraw w pełni cyfrowo, bez konieczności drukowania i archiwizowania papierowych dokumentów. Projekt jest finansowany z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, a jego budżet to 194,18 mln zł.
Korzyści z programu odczują także obywatele, którzy będą mogli sprawniej załatwiać sprawy w urzędzie.
„Korzystając z systemu elektrycznego zarządzenia dokumentacją, mogę stwierdzić, że większość spraw można załatwić od początku do końca przez ten system. Po pełnym wdrożeniu wszystkie sprawy w 100% będzie można załatwiać elektronicznie, co znacznie przyśpieszy cały proces.” - wyjaśnił wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.
Dodał także, że dzięki systemom elektronicznym obywatele będą mieli dostęp do całej historii danej sprawy, dzięki czemu będą mogli szybko sprawdzić jakie dokumenty i kiedy składali.
Program będzie rozwijany
Wicepremier oraz minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski podkreślił, że wdrożenie tego systemu jest elementem budowy cyfrowej administracji, która działa szybciej, sprawniej i bez zbędnej biurokracji.
Powszechne wykorzystanie EZD RP pozwoli na znaczną redukcję papierowego obiegu dokumentów i realne ułatwi codzienną pracę urzędników. Usprawni to obsługę obywateli, przyspieszy procedury i obniży koszty funkcjonowania jednostek administracji. To inwestycja w nowoczesną administrację, która zwiększy efektywność pracy urzędów i jakość obsługi obywateli.
Krzysztof Gawkowski
Jak dodaje wiceminister Standerski: „Nabór jest otwarty, a to w których gminach będzie wdrażany w pierwszej kolejności zależy od stopnia dojrzałości cyfrowej danej jednostki. Czy koniec tego procesu? Oczywiście, że nie. Pracujemy nad kolejnymi programami finansowania, ponieważ naszym celem, zapisanym także w Strategii Cyfryzacji Polskiej do 2035 roku, jest 100% instytucji publicznych w tym systemie.”
Dokumenty papierowe pozostaną
Wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów i zwiększenie możliwości cyfrowych urzędów jednostek samorządów terytorialnych nie oznacza, że nie będzie można korzystać z dokumentów papierowych.
Wdrożenie systemów umożliwiających cyfrowe załatwianie spraw nie wyeliminuje możliwości załatwiania spraw w urzędzie i korzystania z dokumentów w formie papierowej, jeżeli obywatel będzie tego chciał. To samo było z doręczeniami elektronicznymi. Można przesyłać i odbierać pisma z urzędu za pomocą doręczeń elektronicznych. Ale jeżeli ktoś chce otrzymywać korespondencję w papierze, dalej będzie otrzymywał korespondencję w papierze.
Dariusz Standerski
System na bieżąco testowany
Kluczowe znaczenie w kontekście cyfryzacji administracji publicznej mają zabezpieczenia systemów, które są wdrażane do codziennej pracy.
„System EZD już teraz działa i regularnie przechodzi testy bezpieczeństwa. Prowadzone są także kolejne inwestycje, żeby zawsze być krok przed cyberprzestępcami”. - wyjaśnił Dariusz Standerski.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Sztuczna inteligencja w Twoim banku. Gdzie ją spotkasz?
Materiał sponsorowany