Telefony – podobnie jak inne przedmioty – czasem mogą wymagać naprawy. Choć nie należy to z pewnością do ulubionych czynności, warto odpowiednio przygotować smartfon przed jego oddaniem do serwisu. Jak to zrobić? Radzi Marcin Gontarski, starszy kierownik ds. operacji serwisowych w Samsung Electronics Polska.
CyberDefence24.pl: Każdy z nas oddawał kiedyś telefon do serwisu. Jakie czynności musimy wykonać zanim fizycznie oddamy go do punktu naprawy?
Marcin Gontarski, starszy kierownik ds. operacji serwisowych w Samsung Electronics Polska: Co do zasady, jeżeli w telefonie są dane, których klient nie chciałby utracić, ich kopię należy wykonać zawsze przed oddaniem urządzenia do naprawy. Dotyczy to nawet sytuacji, kiedy klient skorzysta z nowego rozwiązania, jakim jest tryb konserwacji (obecny w telefonach Samsung – red.), który ukrywa dane na czas naprawy, ponieważ może okazać się, że będzie konieczna wymiana płyty głównej, w pamięci, której znajdują się dane użytkownika. W związku z tym, po naprawie klient otrzyma nową płytę w stanie fabrycznym.
Czytaj też
Jak wykonać taką kopię?
Łatwy i szybki sposób na backup to wykorzystanie do tego Samsung Cloud, dostępnego w telefonach. Naturalnie najpierw należy zalogować się lub utworzyć konto Samsung Account. Korzystając z Samsung Cloud można zabezpieczyć najważniejsze dane, takie jak: kontakty, kalendarz, hasła Wi-Fi, ustawienia przeglądarki itd. Użytkownik może dowolnie włączać/wyłączać dostępne opcje.
Co w tym procesie jest ważne pod względem zachowania zasad bezpieczeństwa danych?
To, co jest ważne, w przypadku archiwizowania aplikacji z powodów związanych z bezpieczeństwem po ich przywróceniu, może być konieczna reinstalacja oraz ponowne wprowadzenie haseł itp. Dotyczy to zwłaszcza aplikacji zainstalowanych przez użytkownika (nie preinstalowanych w urządzeniu – red.)
Warto pamiętać, że wszędzie tam gdzie możemy skorzystać z uwierzytelniania dwuskładnikowego, ta opcja powinna być włączona.
W telefonach Samsung dostępny będzie tryb konserwacji. Jakie są jego założenia?
Warto powiedzieć o nowym o rozwiązaniu w kontekście oddania telefonu do serwisu. Tryb konserwacji będzie stopniowo wprowadzany na urządzeniach Galaxy, począwszy od Galaxy S22, umożliwiając użytkownikom blokowanie dostępu do swoich danych podczas serwisowania urządzeń. Po udanym programie pilotażowym w Korei, Samsung Electronics rozpoczyna globalne wprowadzenie nowej funkcji, która będzie dostępna w wybranych urządzeniach Samsung Galaxy. Tryb konserwacji może zmniejszyć niepokój użytkowników związany z przekazaniem komuś osobistego urządzenia do naprawy, umożliwiając im zablokowanie dostępu do danych osobowych, takich jak zdjęcia, wiadomości lub kontakty.
Po włączeniu tego trybu osoba, której powierzono urządzenie również nie będzie mogła pobierać aplikacji zainstalowanych przez użytkownika. Dane lub konta wygenerowane podczas korzystania z trybu konserwacji są automatycznie usuwane, gdy tylko właściciel z niego wyjdzie. Dotyczy to także pobierania aplikacji z Galaxy Store.
Co jeszcze radziłby pan użytkownikom przy naprawie ich urządzeń?
Kolejny sposób na wykonanie backupu danych, to skorzystanie z aplikacji Smart Switch Mobile. Korzystając z tej aplikacji, możemy przesłać dane użytkownika za pomocą kabla lub bezprzewodowo do lub z innego urządzenia, np. do telefonu zastępczego, możemy też utworzyć kopię w pamięci zewnętrznej, podłączonej do złącza USB w telefonie.
Co zrobić, kiedy telefon jest na tyle uszkodzony, że np. nie portafimy go włączyć? Czy w takim przypadku jest jakieś wyjście z sytuacji?
Jeżeli uszkodzenia telefonu nie pozwalają na ich skuteczne zabezpieczenie (np. telefon nie włącza się), należy być gotowym na utratę danych. Dlatego wykonywanie regularnego backupu prewencyjnie - a nie dopiero w chwili, kiedy potrzebujemy skorzystać z serwisu - jest dobrym wyborem.
Dodatkową możliwość zachowania danych oferuje również Google – dostępny w urządzeniu w menu: Konta i kopia zapasowa – Dysk Google.
Czasem w serwisie naprawiający urządzenie twierdzą, że „przywrócenie ustawień fabrycznych to jedyne wyjście”. Co jest wtedy dla nas najlepszych rozwiązaniem?
Z punktu widzenia czysto serwisowego, przywrócenie ustawień fabrycznych urządzenia po wykonaniu jego backupu, nie jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ wszystkie dzienniki zdarzeń (logi systemowe), które mogą być pomocne w naprawie zgłaszanego przez klienta problemu, zostają usunięte. Nie mamy zatem historii zachowań urządzenia w oparciu, o jakie serwis mógłby rozpocząć diagnozę oraz szybką i skuteczną naprawę.
Idealnym rozwiązaniem byłoby wykonanie backupu, następnie ręczne usunięcie treści, które w opinii klienta są wrażliwe, usunięcie kodu zabezpieczającego / blokady ekranu, blokujących transmisję za pomocą USB, jednocześnie uniemożliwiając diagnozę, a następnie bezpośrednie przekazanie urządzenia do autoryzowanego serwisu.
Każdy z nas pewnie przynajmniej raz w życiu planował sprzedaż swojego starego telefonu i zakup nowego. Co zrobić w takim razie, kiedy chcemy odpowiednio wyczyścić smartfona przed oddaniem go w ręce nowego właściciela?
Jeżeli użytkownik planuje sprzedać swoje urządzenie, to sytuacja wygląda podobnie, przy czym na końcu należy wykonać przywrócenie do ustawień fabrycznych – Ustawienia – Zarządzanie ogólne – Resetowanie – Ustawienia Fabryczne (spowoduje to skasowanie wszystkich danych w tym plików i pobranych aplikacji – red.).
Dziękuję za rozmowę.
Czytaj też
Samsung jest partnerem głównym serwisu CyberDefence24.pl.