Technologie
Gigantyczne kary dla Allegro. Prezes UOKiK reaguje na praktyki platformy
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje w sprawie spółki Allegro. Łączna wartość nałożonych kar wynosi ponad 210 mln złotych. Jakie praktyki firmy szef urzędu uznał za niezgodne z rynkowymi regulacjami?
Prezes UOKiK analizował praktyki Allegro zarówno pod kątem ochrony konkurencji, jak i konsumentów. Pierwsza z wydanych decyzji dotyczy nadużywania pozycji dominującej wobec innych przedsiębiorców (złamanie reguł konkurencji). Firma w niedozwolony sposób wykorzystywała pozycję rynkową, faworyzując własny sklep internetowy kosztem konkurencyjnych sprzedawców na platformie allegro.pl.
Natomiast druga decyzja dotyczy stosowania klauzul abuzywnych w umowach z konsumentami - podaje Urząd w opublikowanym komunikacie. Chodzi o ochronę konsumentów i bezprawnego przyznania sobie przez spółkę możliwości zmiany regulaminów, m.in. dotyczących usługi Smart.
Łącznie wartość obu nałożonych kar wynosi ponad 210 mln złotych.
Czytaj też
Skarga sprzedawców
Po skargach sprzedawców konkurujących z Allegro oraz w wyniku własnych obserwacji UOKiK oraz po przeprowadzeniu przeszukania zostało wszczęte postępowanie antymonopolowe przeciwko spółce. Potwierdziło ono, że Allegro w niedozwolony sposób wykorzystywało swoją pozycję na rynku.
Prezes UOKiK ocenił, że Allegro posiada pozycję dominującą mierzoną nie tylko na podstawie osiągniętego obrotu - z tytułu dokonywanych na platformie allegro.pl transakcji - ale również przy uwzględnieniu wysokości dochodu (w związku z usługami świadczonymi na rzecz zewnętrznych sprzedawców, obecnych na platformie allegro.pl oraz platformach konkurencyjnych).
Allegro na potrzeby własnej działalności sprzedażowej korzystało również z funkcji sprzedażowych lub promocyjnych na własnej platformie (w ten sposób stawiając siebie na pierwszym miejscu, przed konkurencją). Dla porównania: niezależni sprzedawcy nie mieli możliwości korzystania z tych funkcji.
„Działania Allegro dotyczące faworyzowania własnego sklepu były niekorzystne dla niezależnych sprzedawców na platformie allegro.pl, którzy konkurowali z oficjalnym sklepem właściciela platformy sprzedażowej. Produkty niezależnych sprzedawców były mniej widoczne na platformie w porównaniu do własnych ofert Allegro i tym samym mogły być rzadziej wybierane przez kupujących” - ocenił UOKiK.
Prezes UOKiK nakazał zaniechania zachowania Allegro polegającego na faworyzowaniu własnej działalności sprzedażowej. Za nadużywanie pozycji dominującej Prezes UOKiK nałożył na spółkę Allegro karę w wysokości ponad 206 mln zł (206 169 786 zł).
Decyzja ws. ochrony konsumentów
Z kolei druga decyzja dotyczy zasad współpracy między Allegro a konsumentami. Prezes UOKiK przyjrzał się regulaminom, z których korzystają osoby zakładające konto, by kupować za pośrednictwem platformy oraz użytkownicy usługi „Allegro Smart!”, która ma umożliwiać bezpłatną dostawę nabywanych towarów.
W stosowanych regulaminach platforma zastrzegła sobie, że będzie mogła zmienić warunki np. w przypadku wystąpienia zmian technologicznych i funkcjonalnych lub uwarunkowań ekonomicznych i rynkowych. Natomiast zdaniem prezesa UOKiK, stosowane przez Allegro klauzule modyfikacyjne są niedozwolone.
Prezes UOKiK uznał, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i ukarał firmę kwotą blisko 4 mln zł (3 970 677 zł).
Spółka miała już zdecydować o zaprzestaniu stosowania wskazanych praktyk, względem konsumentów oraz zrzeka się możliwości dokonywania na zmian w zawieranych umowach.
Czytaj też
Platforma zakupów online
Allegro należy do notowanej na giełdzie spółki Allegro.eu, a tym samym do konsorcjum funduszy private equity – Cinven, Permira i Mid Europa. Prowadzi najpopularniejszą w Polsce platformę zakupów internetowych. Posiada zdecydowaną przewagę nad innymi platformami handlu online.
Z jednej strony jest platformą pośredniczącą w handlu elektronicznym, natomiast z drugiej - rywalizuje na tej platformie z innymi sprzedawcami, w szczególności poprzez własny sklep internetowy – Oficjalny Sklep Allegro (OSA).
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].