Social media
X pozywa reklamodawców. Musk: "To jest wojna”
Platforma mediów społecznościowych Elona Muska X pozwała grupę reklamodawców, twierdząc, że „masowy bojkot” pozbawił firmę miliardów dolarów przychodów i naruszył przepisy antymonopolowe.
Firma X, wcześniej znana jako Twitter, złożyła we wtorek 6 sierpnia pozew w sądzie federalnym w Teksasie przeciwko Światowej Federacji Reklamodawców (WFA) i firmom, które są jej członkami - Unilever, Mars, CVS Health oraz Orsted.
Czytaj też
Inicjatywa dla odpowiedzialnych social mediów
Światowa Federacja Reklamodawców w 2019 roku ustanowiła inicjatywę Global Alliance for Responsible Media (GARM). Celem jest „pomoc branży w stawieniu czoła wyzwaniu nielegalnych lub szkodliwych treści na platformach mediów cyfrowych i ich monetyzacji za pośrednictwem reklam” – jak można przeczytać na stronie internetowej GARM.
X pozwał inicjatorów akcji za „pomoc w skoordynowaniu przerwy w publikowaniu reklam” po tym, jak Musk kupił Twittera za 44 miliardy dolarów pod koniec 2022 r. i zreorganizował jego personel oraz politykę.
Czytaj też
Reklamodawcy uciekają z X
Kulisy sprawy opisuje agencja Associated Press. W listopadzie 2023 r., około roku po tym, jak Musk kupił firmę, wielu reklamodawców zaczęło uciekać z X z powodu obaw o wyświetlanie ich reklam obok treści pronazistowskich i mowy nienawiści. Sam Musk podsycał napięcia postami popierającymi antysemickie teorie spiskowe.
Ucieczkę reklamodawców z X opisywaliśmy kilkukrotnie na łamach CyberDefence24.pl, m.in. tutaj. Musk skomentował później, że uciekający reklamodawcy angażowali się w „szantaż” i używając wulgaryzmów, zasadniczo kazał im odejść.
W poniedziałek zmienił zdanie. „Próbowaliśmy pokojowych rozwiązań przez dwa lata. Teraz to jest wojna” skomentował Musk w portalu X wpis dyrektor generalnej platformy Lindy Yaccarino. CEO opublikowała tymczasem list otwarty do reklamodawców, w którym ich działania nazywane są „nielegalnymi”.
We tried peace for 2 years, now it is war https://t.co/elgT62uDtF
— Elon Musk (@elonmusk) August 6, 2024
Czytaj też
Unilever: żadna platforma nie ma prawa do naszych pieniędzy
Jeden z czołowych dyrektorów Unilever zeznawał na przesłuchaniu w Kongresie w zeszłym miesiącu, broniąc praktyki brytyjskiej firmy, polegającej na wybieraniu platform, na których zamieści swoje reklamy, tak aby nie zaszkodziły marce.
„Unilever i tylko Unilever może kontrolować swoje wydatki na reklamę” - powiedział Herrish Patel, prezes oddziału w USA. „Żadna platforma nie ma prawa do naszych pieniędzy reklamowych” – dodał.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].