Social media
Kolejni reklamodawcy odchodzą z X. Chodzi o antysemityzm
Kolejni reklamodawcy odchodzą z serwisu X (dawniej Twitter) po tym, jak Elon Musk wyraził aprobatę dla wpisu promującego antysemicką teorię spiskową. Biały Dom ofcjalne potępił działanie miliardera. Czy miarka w końcu się przebrała?
Kolejni reklamodawcy - firmy takie jak Walt Disney Co., Warner Bros Discovery i Comcast - zdecydowały się wstrzymać swoje reklamy na platformie X (dawniej Twitter, którego Elon Musk wykupił za 44 mld dolarów w październiku ub. roku) po tym, jak miliarder wyraził aprobatę dla jednego z wpisów, który promuje antysemicką teorię spiskową. Działanie Muska potępił również Biały Dom, w pierwszej tak gwałtownej reakcji na zdarzenia, jakie mają miejsce w sektorze prywatnych firm technologicznych. Czy oznacza to, że wyskoki Muska w końcu stały się zbyt dużym problemem, by móc dalej na nie przymykać oko?
Antysemickie poglądy Elona
Elon Musk w środę wyraził poparcie dla wpisu promującego teorię spiskową o silnie antysemickim zabarwieniu, która w skrócie głosi, iż Żydzi kultywują nienawiść wobec osób o białym kolorze skóry, po to aby ich ostatecznie zastąpić. Teoria tzw. „Great Replacement”, czyli „Wielkiego Zastąpienia”, polegająca na rzekomej żydowskiej inżynierii społecznej ukierunkowanej przeciwko białym ludziom i zmierzającej do ich kulturowego oraz etnicznego wyparcia - głównie przez zastąpienie imigrantami o innym kolorze skóry - zdaniem Muska jest „faktyczną prawdą”.
Biały Dom zareagował, wskazując, że Musk dopuszcza się „odrażającej promocji nienawiści o charakterze antysemickim i rasistowskim”, która „jest całkowitym przeciweństwem rdzennych wartości Amerykanów”. Rzecznik Białego Domu Andrew Bates, cytowany przez agencję Reutera, stwierdziił, że „powtarzanie tego ohydnego kłamstwa (…) miesiąc po najgorszym ataku na Żydów od czasów Holokaustu (odniósł się tu do ataku Hamasu na Izrael z 7 października br. - red.) jest niedopuszczalne”.
Reklamodawcy opuszczają platformę Muska
W związku z wyrazem antysemickich poglądów Muska, na platformie wstrzymali reklamę giganci tacy jak Disney, Warner Bros Discovery, Comcast, Lions Gate Entertainment, a także Paramount Global. To jednak nie wszystkie firmy, które zdecydowały się zrezygnować z promocji w serwisie, dla którego obecnie każde pieniądze płynące ze strony reklamodawców są cenne. Platforma, jak wielokrotnie informowaliśmy, nieustannie boryka się z problemami finansowymi.
Reklamy miały również wstrzymać koncerny ze świata nowych technologii: Apple, IBM i Oracle. W przypadku tych firm jednak powodem jest to, że ich komunikaty na Twitterze wyświetlały się… obok neonazistowskich treści. Dlaczego? Elon Musk, który samego siebie określa jako absolutystę wolności słowa, zezwolił na powrót prominentnych neonazistów na platformę, odbanowując ich konta. Dlatego aktualnie na X można znaleźć np. wpisy wychwalające Adolfa Hitlera czy NSDAP.
Tymczasem Musk na swoim profilu w piątek napisał, że „wielu z największych reklamodawców to najwięksi opresorzy prawa do wolności wypowiedzi”.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].