Reklama

Social media

Nowa opcja na Facebooku i Instagramie. Wideo selfie pomoże w odzyskaniu konta?

Meta ogłosiła wprowadzenie nowej metody odzyskania skradzionych kont na Facebooku. Określiła to jako metodę walki z oszustwami na platformie. Czy to właściwy kierunek działań?
Meta ogłosiła wprowadzenie nowej metody odzyskania skradzionych kont na Facebooku. Określiła to jako metodę walki z oszustwami na platformie. Czy to właściwy kierunek działań?
Autor. Dima Solomin/Unsplash

Meta wprowadza możliwość odzyskania dostępu do konta na Facebooku i Instagramie za pomocą wideo selfie. Metoda na przywrócenie profilu po jego przejęciu przez cyberprzestępców ma wykorzystywać technologię rozpoznawania twarzy.

Zjawisko oszustw jest obecne na Facebooku od lat. Cyberprzestępcy nie ograniczają się do wykupywania reklam w celu przekierowywania ofiar na podstawione strony. Póbują swoich sił również poprzez fałszywe oferty pracy czy nawiązywanie kontaktów za pośrednictwem komentarzy. Jak opisywaliśmy na łamach CyberDefence24, mogą wykorzystywać do tego celu również treści AI, w tym tzw. „chałkonia”.

    Reklama

    Nowa metoda odzyskania skradzionego konta na Facebooku

    W dużej części przypadków, działania scammerów doprowadzają do przejęcia kontroli nad kontami należącymi do ofiar. W środę Meta poinformowała o wprowadzeniu metody odzyskiwania dostępu do profilu na Facebooku i Instagramie dla osób będącymi ofiarami oszustwa. Opcja zweryfikowania tożsamości ma być możliwa za pomocą wideo selfie, które jest analizowane przez technologię rozpoznawania twarzy. Funkcja została udostępniona już na terenie Unii Europejskiej, Korei Południowej oraz Wielkiej Brytanii.

    Gigant technologiczny zapewnia, że przed wdrożeniem metody przeanalizował ją pod kątem prywatności oraz możliwego ryzyka.

    „Firma wprowadziła szereg zabezpieczeń, aby chronić użytkowników, w tym jasne informacje o działaniu tych funkcji, możliwość wyboru, czy chcą z nich korzystać, oraz automatyczne usuwanie danych dotyczących twarzy, gdy tylko przestaną być potrzebne” – zapewnia Meta w swoim stanowisku, dodając, że dotychczasowe zabezpieczenia wciąż są rozwijane.

      Reklama

      Czy kierunek jest właściwy?

      Właściciel Facebooka wyraził również „frustrację” wynikającą z opóźnienia spowodowanego „złożonym systemem regulacyjnym”. Pojawia się jednak pytanie, czy taki kierunek walki z oszustami jest właściwy? Udostępnienie nowej metody odzyskiwania konta może pomóc, jednak działanie to dotyczy użytkowników, a nie samych scammerów.

      Wielokrotnie pojawiały się sygnały, że zgłoszenia treści lub reklam zamieszczanych przez cyberprzestępców były odrzucane przez system Facebooka. Powód był zawsze ten sam: nie naruszały Standardów społeczności ani zasad dotyczących reklam. Gdy w zeszłym roku nagłośniliśmy przypadek wykorzystania wizerunku Omeny Mensah, co doprowadziło do wydania postanowienia przez Prezesa UODO zakazującego Mecie publikacji reklam z wizerunkiem celebrytki i Rafała Brzoski, gigant tłumaczył się, że wykonanie postanowień wymaga „zaangażowania znacznych zasobów w celu monitorowania Facebooka”. Wydaje się, że Meta powinna przede wszystkim uderzyć bezpośrednio w autorów oszustw.

      Zapewnienie dotyczące usuwania danych twarzy może nie przekonać części użytkowników rozważających zastosowanie nowej metody ze względu na obawy dotyczące prywatności. Jeżeli zaś wprowadzeniu metody nie będzie towarzyszyła szeroko zakrojona kampania informacyjna na Facebooku i Instagramie, są małe szanse, że pomoże dużej liczbie osób, bo zwyczajnie nie będą o niej wiedziały.

        Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].

        Reklama
        Reklama

        Sztuczna inteligencja w Twoim banku. Gdzie ją spotkasz?

        Materiał sponsorowany

        Komentarze

          Reklama