Reklama

Social media

Meta testuje nowe sposoby walki ze scamem. Czy to koniec reklamowych oszustw?

Meta deklaruje nowe sposoby walki ze scamem
Meta deklaruje nowe sposoby walki ze scamem
Autor. Julio Lopez/ Unsplash

Meta testuje nowe sposoby na walkę z oszustwami na platformach. Czy to oznacza koniec walki ze scamem, albo chociaż zmniejszenie jego skali?

Na łamach CyberDefence24 na bieżąco przyglądamy się działaniom platform pod kątem walki (a raczej jej braku) ze scamem. Codziennie użytkownicy social mediów mogą natrafić na reklamy fałszywych inwestycji, fejkowe strony internetowe podszywające się pod firmy czy marki, bądź deepfake’i z wizerunkiem znanych osób.

O tym też rozmawiali eksperci w czasie organizowanej przez naszą redakcję konferencji Cyber24 Day w ramach panelu: „Bezpieczeństwo finansowe. Jak walczyć ze scamem?”.

Czytaj też

Reklama

Wojna wytoczona Facebookowi

Przypomnijmy, że wojnę Facebookowi (Meta) wytoczył przedsiębiorca i prezes InPost Rafał Brzoska wspólnie ze swoją partnerką Omeną Mensah, której wizerunek wielokrotnie (bez jej wiedzy) był wykorzystywany przez oszustów do promowania fałszywych inwestycji.

Co więcej, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych wydał postanowienie, które tymczasowo (na 3 miesiące) zakazuje firmie Meta wyświetlania reklam z wizerunkiem i danymi Omeny Mensah. Mimo to użytkownicy zgłaszali, że na Facebooku czy Instagramie nadal widzieli scam z udziałem Brzoski i Mensah.

Czytaj też

Reklama

Meta ma nowy plan walki ze scamem?

Niestety do tej pory deklaracje Big Techów rozmijały się z rzeczywistością i realnym efektem. Analizowaliśmy, jak Meta usuwa scam między innymi w tym tekście.

Czytaj też

Teraz Meta informuje, że wprowadza nowe sposoby ochrony użytkowników przed oszustwami, dlatego testuje wykorzystanie technologii rozpoznawania twarzy. Ma to utrudnić oszustom wyświetlanie na platformach reklam z wykorzystaniem wizerunku osób publicznych, pomóc w weryfikacji tożsamości oraz odzyskiwaniu dostępu do zagrożonych przejęciem kont.

Obecnie system weryfikacji reklam Mety nie jest idealny - opiera się głównie na automatycznej technologii weryfikującej miliony reklam emitowanych na platformach. Klasyfikatory uczenia maszynowego sprawdzają czy reklama nie narusza zasad oraz Standardów reklamowych. Zatem to system analizuje tekst, obraz czy wideo. Niestety oszuści z powodzeniem potrafią ominąć te mechanizmy.

Nowym sposobem wykrywania oszustw typu celeb-bait (z wizerunkiem znanych osób) ma być technologia rozpoznawania twarzy - w wypadku podejrzenia oszustwa nastąpi porównanie twarzy w reklamie ze zdjęciami profilowymi osoby publicznej na Facebooku i Instagramie. Jeśli zostanie potwierdzona ich zgodność - taka reklama ma zostać natychmiast usunięta (podobnie jak dane dotyczące twarzy znanej osoby, użyte do analizy).

Wczesne testy z udziałem niewielkiej grupy celebrytów i osób publicznych dają obiecujące wyniki w zakresie zwiększenia szybkości i skuteczności, z jaką Meta może wykrywać i reagować na tego typu oszustwa. W nadchodzących tygodniach Meta zacznie wyświetlać powiadomienia w aplikacji większej grupie osób publicznych, które zostały dotknięte oszustwem typu “celeb-bait”, z informacją, że będą objęci tego typu ochroną. Osoby publiczne mogą w każdej chwili zrezygnować z niej w swoim Centrum kont” - informuje gigant w nadesłanym nam komunikacie.

Reklama

Testy wideo selfie

Dodatkowo Meta ma testować opcję wideo selfie, która ma być również sposobem na weryfikację tożsamości i możliwości odzyskania dostępu do konta, jeśli jest ono zagrożone przejęciem przez oszusta. Użytkownik przesyła wideo swoich rysów, a system - w oparciu o technologię rozpoznawania twarzy - porównuje selfie ze zdjęciami profilowymi na koncie użytkownika. Jeśli wszystko się zgadza, weryfikacja tożsamości przejdzie pomyślnie i uda się uzyskać dostęp do konta. Big Tech zaznacza, że takie wideo będzie szyfrowane i bezpiecznie przechowywane, a po weryfikacji zostanie trwale usunięte.

Czy te działania przyniosą widoczny efekt? Miejmy nadzieję. Jak na razie z technologią w walce z oszustami wciąż wygrywa edukacja użytkowników, którzy świadomi zagrożeń czyhających na nich na platformach, nie dają się naciągnąć.

Zapytaliśmy polski oddział Mety, ile reklam w tym roku zawierających scam z udziałem celebrytów usunięto. Czekamy na odpowiedź.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Haertle: Każdego da się zhakować

Materiał sponsorowany

Komentarze

    Reklama