Social media
CERT Polska: Tak Meta pozbędzie się oszustów na Facebooku
Rozbudowa zespołu polskojęzycznych moderatorów, skrócenie czasu reakcji na zgłoszenia czy wykorzystanie Listy Ostrzeżeń - takie działania rekomenduje CERT Polska firmie Meta, by ta w końcu pozbyła się oszustów z m.in. Facebooka czy Instagrama.
Na bieżąco opisujemy problem scamu na platfromach, który często pojawia się tam w formie wykupionych przez oszustów reklam. Choć oficjalnie właściciele social mediów deklarują, że robią wiele, by pozbyć się tego problemu i by w końcu użytkownicy serwisów społecznościowych byli bezpieczni, rzeczywistość rysuje się w ciemnych barwach. Nie brakuje dnia, by ktoś nie stracił przez to danych i pieniędzy.
Usunięty post CERT Polska
To, jak w działają algorytmy Mety, które oficjalnie mają „skutecznie walczyć ze scamem” pokazał ostatni przykład CERT Polska. Zespół ekspertów działający w strukturach NASK poinformował, że ich post na Facebooku, który ostrzegał przed fałszywymi reklamami… został usunięty. To samo stało się z postami redakcji, które informowały na Facebooku o tym incydencie.
Czytaj też
„Polacy, którzy korzystają z platform obdarzają je zaufaniem, dlatego mamy prawo oczekiwać od ich władz i administratorów, że to zaufanie nie będzie wykorzystywane w niewłaściwy sposób. Żeby tak się stało potrzebujemy proaktywnej postawy u naszych partnerów” - skomentował Marcin Dudek z CERT Polska w oficjalnym komunikacie do sprawy.
CERT Polska: Potrzeba więcej polskich moderatorów
Zespół CERT Polska nie zamiata sprawy pod dywan i teraz wydał rekomendacje, co zdaniem eskpertów powinna zrobić Meta, aby zacząć skutecznie walczyć z oszustami.
”Rozbudowa zespołu polskojęzycznych moderatorów, skrócenie czasu reakcji na zgłoszenia czy wykorzystanie Listy Ostrzeżeń - to tylko niektóre wytyczne, jakie specjaliści z CERT Polska przesłali w środę (4 grudnia) do przedsiębiorstwa Meta. Firma ta powinna wprowadzić na platformach społecznościowych przesłany jej zestaw rozwiązań, by wydatnie podnieść bezpieczeństwo Polaków, którzy korzystają z serwisów Mety” - czytamy w stanowisku.
Jak dodano, obecnie post z tekstem informującym o tym, jak działają oszuści w social mediach, jest ponownie widoczny na Facebooku. Nie zmienia to jednak stanowiska CERT Polska, bo nadal codziennie oszuści próbują okradać Polaków za pośrednictwem tego serwisu.
Pakiet wytycznych przygotowanych przez specjalistów wysłano do Mety 4 grudnia br.
Wśród rekomendacji wskazano:
- Sprawniejsze wykrywanie szkodliwych treści, także w języku polskim (oczekiwanie przedstawienia planu wdrożenia skutecznego rozwiązania wykrywającego treści w języku polskim. Deklarujemy gotowość wzięcia udziału w grupie roboczej, w ramach której udostępnimy przykłady identyfikowanych przez nas treści);
- Zatrudnienie polskojęzycznych moderatorów (rozbudowa zespołu polskojęzycznych moderatorów, aby w pełni wykorzystać i docenić zaangażowanie partnerów oraz użytkowników zgłaszających oszustwa);
- Blokowanie użytkowników, których reklamy i posty zostały kilkukrotnie oznaczone jako oszustwo;
- Integracja źródeł danych o wysokiej jakości (oczekiwanie, że Meta zacznie korzystać z Listy Ostrzeżeń i innych źródeł danych pochodzących od lokalnych partnerów, wyspecjalizowanych w wyszukiwaniu zagrożeń na danym rynku, aby usprawnić filtrowanie złośliwych linków zewnętrznych pojawiających się na ich platformach);
- Uporządkowanie biblioteki reklam (poprawienie transparentności i aktualności biblioteki reklam, aby uniemożliwić nadużywanie jej funkcjonalności do obchodzenia mechanizmów weryfikacji wykorzystywanych przez Meta).
„Wszystkie wymienione wyżej problemy dotyczą nie tylko polskich użytkowników, zostały zaobserwowane również w innych krajach. Z tego powodu nie możemy zaakceptować argumentów o braku możliwości dostosowywania się do lokalnych rynków, które są podnoszone przez firmy działające na globalną skalę. Rozwiązanie powyższych kwestii poprawi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników, nie tylko Polaków, bo wyzwania dotyczące cyberbezpieczeństwa mają przecież wymiar globalny” - czytamy w stanowisku CERT Polska.
Czas pokaże czy serwisy należące do Marka Zuckerberga zastosują te rekomendacje w praktyce.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].