Polityka i prawo
Zandberg o algorytmach w miejscu pracy: Mamy inne realia, niż 30 lat temu
Podczas obrad podkomisji stałej ds. regulacji prawnych, dotyczących algorytmów cyfrowych odbyła się dyskusja na temat propozycji rozwiązań prawnych, regulujących stosowanie algorytmów cyfrowych w miejscu pracy. „Pracownicy nie są w stanie ocenić, jakie normy pracy są od nich wymagane, co prowadzi do patologicznych sytuacji” - mówił Adrian Zandberg, przewodniczący podkomisji.
Projekt nowelizacji ustawy o związkach zawodowych i planowane zmiany przedstawił poseł Adrian Zandberg przypominając, że została ona uchwalona ponad 30 lat temu i pokazuje rzeczywistość miejsca pracy, odległą od realiów, z którymi stykają się pracownicy dzisiaj.
Praca nadzorowana i regulowana przez algorytmy
"To tworzy sytuację, w której pracownicy nie są w stanie ocenić jakie normy pracy są od nich wymagane, co prowadzi do patologicznych sytuacji" - mówił Adrian Zandberg wymieniając wyzwania związane z algorytmizacją środowiska pracy, w szczególności z wpływem algorytmów na podejmowane decyzje, które dotyczą warunków pracy, dostępu i utrzymania zatrudnienia oraz profilowania pracowników.
Czytaj też
Jak dodał, projekt zmian: "To próba odpowiedzi na to wyzwanie i zrobienie pierwszego kroku w celu uregulowania funkcjonowania algorytmów w miejscu pracy. Naprawienie porządku ustawowego tak, aby przywrócić wiedzę, jakie normy pracy są od nich wymagane. Celem jest adaptacja do zmieniającego się świata a nie zrewolucjonizowanie miejsca pracy. Nie będzie to generowało kosztów ze strony pracodawcy czy budżetu państwa" - zaznaczył poseł. "W tej formie jest to propozycja, która może i powinna zebrać poparcie z różnych stron, także polskiej strony politycznej – dodał Adrian Zandberg.
Uczestnicy dyskusji przywoływali przykład firmy Amazon, gdzie normy pracy są tak wyśrubowane, że nie mogą być zrealizowane. Wspomnieli, że nie mamy wzorców, jak działać, bo co prawda w Hiszpanii podobne przepisy już istnieją, ale na świecie nie ma jednolitych zasad w tej kwestii.
Zastrzeżenia do cyberbezpieczeństwa
Swoje zastrzeżenia do projektu zgłosiła Joanna Karczewska, specjalistka ds. cyberbezpieczeństwa i ochrony danych osobowych. "Przeraził mnie zapis art. 2. Po pierwsze przesłanie dokumentacji technicznej zakładowej organizacji związkowej oznacza przekazanie cyberzabezpieczeń. Krążenie dokumentacji zawierającej opis zabezpieczeń zastosowanych, szczególnie w dzisiejszej sytuacji, budzi co najmniej niepokój, jeśli nie przerażenie" – powiedziała ekspertka.
Czytaj też
Podobnie ryzykowne jest jej zdaniem wydawanie bazy danych bez jednoznacznego określenia, co taka baza może zawierać, np. w zakresie danych pracowników. "Mam zastrzeżenia do tego jako inspektor ochrony danych osobowych. Liczę, że się do tego ustosunkuje Urząd Ochrony Danych Osobowych"– powiedziała. Zdaniem Karczewskiej, jeśli dojdzie do wycieku z bazy danych, to nie wiadomo do kogo trafią i kto je będzie przetwarzał. Miała też uwagi do zachowania zasad prywatności.
Plan działania: prowadzenie dalszych konsultacji
Na posiedzeniu podkomisji podsumowano, jaki dalszy ciąg procesu legislacyjnego. Przewodniczący Adrian Zandberg zaproponował uwzględnienie poprawki rozszerzającej przepisy na "warunki pracy i płacy", aby uniknąć niejednoznaczności. "Tę autopoprawkę chętnie przyjmiemy. Zależy nam, abyśmy zbudowali konsensus wokół rozwiązań, które można przyjąć >>tu i teraz<<, a nie za kilka lat. Chcemy organizacjom związkowym otworzyć drzwi, aby mogli realizować swoja misję" - podkreślił.
Rozwiązania proponowane przez posłów Lewicy spotkały się z pozytywnym przyjęciem przedstawiciela Państwowej Inspekcji Pracy. "Z zadowoleniem przyjmujemy, że podjęte zostały prace w zakresie zmian dotyczących algorytmów cyfrowych. Szeroka dyskusja dotycząca pracy platformowej wywiązała się również na Radzie Ochrony Pracy. Oczywiście popieramy zaproponowane rozwiązanie" - mówił Bartosz Kopeć z PIP.
Harmonogram działań obejmie teraz rozmowy ze związkami zawodowymi, Radą Dialogu Społecznego oraz polityczne i eksperckie konsultacje. Potem przegotowane zostaną przepisy na komisję stałą Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.
Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.