Reklama

Polityka i prawo

Google płacił niektórym firmom w 2021 roku ponad 26 miliardów dolarów w celu utrzymania pozycji monopolisty na rynku wyszukiwarek.

Wysoki koszt bycia monopolistą. Nawet 26 miliardów dolarów rocznie

W 2021 roku firma Google zapłaciła 26 miliardów dolarów, aby pozostawać domyślną wyszukiwarką internetową w wielu smartfonach i przeglądarkach – wynika z najnowszych danych podanych podczas federalnego procesu antymonopolowego.

Reklama

Od września br. w Stanach Zjednoczonych toczy się proces antymonopolowy dotyczący działań Google w sieci. Jak pisaliśmy na łamach CyberDefence24, zdaniem przedstawicieli amerykańskiego Departamentu Sprawiedliwości, firma korzysta ze współpracy z poszczególnymi producentami technologicznymi w celu osłabienia rywali i umocnienia swojej pozycji monopolisty na rynku. W piątek 27 października kolejne informacje w tej sprawie ujrzały światło dzienne.

Reklama

Ponad 26 miliardów dolarów

Reklama

Z informacji upublicznionych w ostatni piątek podczas kolejnego posiedzenia federalnego procesu antymonopolowego wynika, że Google zapłacił w 2021 roku ponad 26 miliardów dolarów, aby monopolizować wyszukiwanie online w poszczególnych przeglądarkach internetowych i smartfonach.

Z informacji, do których dotarło CNBC wynika, że największa część tej kwoty została przekazana firmie Apple (warto podkreślić, że sam proceder dotyczy nie tylko giganta zarządzanego przez Tima Cook’a).

Według amerykańskiego Departamentu Sprawiedliwości oraz zaangażowanych w sprawę stanowych prokuratorów generalnych, Google w sposób nielegalny utrzymywał pozycję monopolisty na rynku wyszukiwarek, blokując konkurencji kanały dystrybucji ich produktów. „Google płaci miliardy dolarów do dystrybutorów (np. Apple, LG, Motorola itd.), aby zabezpieczyć u nich domyślny status dla jej wyszukiwarek, a także aby zabronić swoim partnerom współpracy z konkurencją” - możemy przeczytać w skardze Departamentu Sprawiedliwości USA.

Rosnące koszty

W całej sprawie interesująco przedstawiają się dane dotyczące finansowego zaangażowania firmy w opisywane praktyki. Jak czytamy w serwisie CNBC, w 2014 roku Google wydawał na nie 7 miliardów dolarów, a w 2021 roku wydatki na tego typu przedsięwzięcia były już prawie 20 milardów dolarów większe.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama