Polityka i prawo
Cieszyński o raporcie NIK dot. kompetencji cyfrowych: "Skrajne upolitycznienie instytucji"
Kilka dni temu Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport, w którym wskazała, że wiele jest jeszcze do naprawienia w kwestii rozwoju kompetencji cyfrowych Polaków. Z tymi uwagami nie zgadza się Janusz Cieszyński, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w KPRM, który CyberDefence24.pl powiedział, że „działania (w tym obszarze) są komplementarne, a jeżeli eksperci z NIK tego nie widzą, to może mieć związek ze skrajnym upolitycznieniem tej instytucji, czego twarzą jest pan Banaś”.
Polska zajmuje 24. na 27 miejsc pod względem kapitału ludzkiego społeczeństwa cyfrowego - wynika z cytowanego przez NIK raportu Komisji Europejskiej o postępie cyfrowym (EU DESI 2021), o którym pisaliśmy kilka dni temu na naszych łamach.
Czytaj też
W ocenie Najwyższej Izby Kontroli, działania ministrów i innych podmiotów na rzecz podniesienia kompetencji cyfrowych w Polsce okazały się niewystarczające. W szczególności zabrakło strategicznego dokumentu, który określałby kompleksowo główne założenia i kierunki działań w tym obszarze - uważa organ.
"Nie wyznaczono też jednego podmiotu, który koordynowałby wszystkie działania związane z rozwojem umiejętności cyfrowych" - wskazała Izba. Jak dodano w raporcie, Polska wciąż musi zrobić bardzo dużo, aby nadgonić poziom kompetencji cyfrowych w odniesieniu do średniej unijnej.
Na koniec 2020 r. odsetek osób mających podstawowe lub większe kompetencje cyfrowe w Polsce wynosił nieco ponad 50 proc. To wzrost z poziomu 46 proc. na koniec 2017 r., czyli bardzo niewielki - oceniał NIK.
Jednoznaczna krytyka NIK
Podczas konferencji prasowej na temat ogłoszenia inicjatywy IT Fitness Test (więcej na ten temat piszemy tutaj) Janusz Cieszyński, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w KPRM, był pytany przez CyberDefence24.pl o przytoczony wyżej raport NIK na temat kompetencji cyfrowych i o to, jak go ocenia.
„To bardzo ciekawe, że NIK jako instytucja, która średnio radzi sobie z obsługą e-PUAP-u, formułuje daleko idące wnioski w zakresie kompetencji cyfrowych. Natomiast wydaje się, że raport NIK – podobnie jak inne, które dotyczą bardziej zaawansowanych kwestii – wymagają znawstwa, a nie tylko doświadczenia kontrolera. Myślę, że kontrolerzy nie rozumieją złożoności tego zagadnienia” – ocenił Janusz Cieszyński.
Zaznaczył, że - jeżeli chodzi o kwestię koordynacji działań w zakresie poprawienia kompetencji cyfrowych i odpowiedzialności za określony program jednej instytucji - „nie uważa, że to są istotne problemy”.
„Istnieje dobry, racjonalny podział między Ministerstwem Edukacji i Nauki a KPRM. Taki jest już od dłuższego czasu i nie zauważyłem, abyśmy sobie wchodzi w drogę i aby te działania były w jakiś sposób ze sobą sprzeczne. Wręcz przeciwnie – uważam za świetny program >>Laboratoria Przyszłości<<, dzięki któremu do szkół w całej Polsce trafił sprzęt. Teraz jest uzupełniany przez nas projektem tworzenia wzorcowych pracowni, które będą stanowiły miejsca, gdzie nauczyciele, którzy mają najlepsze wyniki będą mogli dzielić się swoimi doświadczeniami. To bardzo ważne. Miałem okazję rozmawiać z kilkoma pedagogami, którzy pracują na takim sprzęcie. Mówili, że to, iż mogli używać jakiegokolwiek sprzętu, to była mądrość dyrektora, zasługa samorządu lub projektów europejskich. Teraz ten problem, te szanse zostały w całej Polsce wyrównane, dzięki programowi >>Laboratoria Przyszłości<<. Mając bazę w całej Polsce, jesteśmy w stanie podnosić poziom kompetencji, dając coś więcej niż tylko wykorzystanie sprzętu, połączone z działaniem KPRM, czyli Ogólnopolską Siecią Edukacyjną” – uzasadnił swoje zdanie.
Dodał, że „widać, że działania w zakresie edukacji cyfrowej są komplementarne”. „Jeżeli eksperci z NIK tego nie widzą, to myślę, że to może mieć związek ze skrajnym upolitycznieniem tej instytucji, czego twarzą jest pan Banaś. Taka jest moja opinia” – zakończył.
Czytaj też
Pod adresem: itfitness(.)eu/pl można zweryfikować poziom swoich umiejętności cyfrowych, po raz pierwszy będzie on odbywał się jednocześnie na terenie czterech krajów: Polski, Słowacji, Węgier oraz Czech. Startuje od poniedziałku, 4 kwietnia i potrwa do 31 lipca br. Jego wyniki mają zostać zebrane i opublikowane w formie raportu jesienią i służyć „jako rekomendacje do dalszych działań”. Każdy uczestnik testu otrzyma certyfikat jego ukończenia.
Czytaj też
Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.