Polityka i prawo
Australia: Google i Facebook dogadały się z mediami
Australijskie media podpisały wieloletnie umowy z Google’em i Facebookiem. Jest to wynik nowych regulacji, które zobowiązują amerykańskich gigantów do płacenia za treści informacyjne.
Trzy największe australijskie firmy medialne podpisały umowy z gigantami technologicznymi ze Stanów Zjednoczonych – Google'em i Facebookiem, którzy do tego roku zaciekle sprzeciwiali się przepisom zmuszającym ich do negocjowania opłat za linki kierujące kliknięcia do ich platform. Jest to wynik nowych regulacji, które zobowiązują amerykańskich gigantów do płacenia za treści informacyjne.
W lutym australijski parlament przyjął regulacje, na mocy których amerykańscy giganci technologiczni będą zobowiązani do wnoszenia opłat lokalnym mediom za treści newsowe. Przepisy przewidywały, że w przypadku, gdyby koncerny nie mogły się porozumieć z wydawcami, o wysokości stawek zadecyduje arbiter wyznaczony przez rząd.
Czytaj też: Facebook zablokował treści newsowe w Australii
Bezprecedensowe w skali świata przepisy były przedmiotem licznych debat odnośnie regulacji mediów społecznościowych oraz konieczności wnoszenia opłat od zysków, które osiągają platformy w związku z publikowaniem treści informacyjnych. Zarówno Facebook jak i Google usilnie próbowali zablokować zmiany, nie zgadzając się tym samym na płacenie za newsy umieszczane w neews feedzie użytkowników Facebooka czy w wynikach wyszukiwania Google'a.
Czytaj też: Facebook porozumiał się z rządem Australii
W ramach protestów koncern Marka Zuckerberga zdecydował się na blokadę na kilka dni treści informacyjnych na swojej platformie. Ostatecznie rząd w Canberze zgodził się na naniesienie poprawek i wprowadził cztery zmiany do projektu, które m.in. dają Facebookowi oraz wydawcom dodatkowe dwa miesiące na negocjacje w sprawie warunków, zanim do gry wkroczy rządowy arbiter.