CYBERMAGAZYN
#CyberMagazyn: Smartfony w szkołach. UNESCO: Rekomendujemy globalny zakaz
Najnowszy raport UNESCO to dla wielu przełom w debacie na temat stosowności korzystania ze smartfonów przez dzieci w szkołach. Czy publikacja ta sprawi, że na temat istniejącego problemu coraz więcej osób zacznie dyskutować na poważnie?
„Rewolucja cyfrowa ma olbrzymi potencjał, ale trzeba zwrócić uwagę na to, jak wpływa na edukację" – stwierdziła Audrey Azoulay, dyrektor generalna UNESCO.
Czytaj też
Cienie i blaski nowych technologii
Raport pokazuje zarówno cienie, jak i blaski wpływu technologii na współczesne nauczanie.
Wczytując się w konkluzje, nie sposób nie zauważyć, że dzisiejsza edukacja i jej koegzystencja z nowymi technologiami pełna jest paradoksów. Przykłady? Technologia jest często ratunkiem dla edukacji, ale równie często może też wykluczać rzesze uczniów z procesu nauczania. Prawo do edukacji coraz częściej musi równać się prawu do dostępu do internetu, a to sprawia, że nierówności społeczne mogą się pogłębiać.
Przykładem był czas Covid-19, kiedy to część uczniów zyskała możliwość sprawnego kontynuowania nauki dzięki lekcjom online, ale niestety – spora część dzieci i młodzieży z powodu braków sprzętowych została pozbawiona możliwości efektywnego nauczania.
W tym wszystkim nie można też zapominać o nieodłącznym i niezwykle istotnym elemencie edukacji, czyli o nauczycielach. Rozwój świata cyfrowego z jednej strony daje im nowe możliwości rozwoju osobistego, a także powiększa potencjał zaaranżowania i przeprowadzenia interesujących lekcji. Niestety, jak pokazuje raport, dla części z nich nowe technologie w większym stopniu stanowiły problem i nie okazały się być realną pomocą.
Czytaj też
Smartfon i szkoła
O ile w przypadku wpływu nowych technologii na rozwój edukacji konkluzje mogą być bardzo różne, o tyle w przypadku korzystania ze smartfonów w szkołach, wnioski są dosyć jasne.
Zdaniem twórców raportu nadużywanie smartfonów przez uczniów obniża wyniki w nauce, a także wpływa negatywnie na stabilność emocjonalną dziecka. Jak czytamy, używanie smartfona rozprasza uwagę ucznia i powoduje, że ten potrzebuje nawet 20 minut na ponowne pełne skupienie się na realizowanym materiale.
Jak wskazują przedstawiciele UNESCO, rekomendowany jest globalny zakaz używania smartfonów w szkołach. Co istotne, zwracają oni uwagę nie tylko na ich negatywny wpływ na naukę. Agenda ONZ jasno formułuje wniosek, że wprowadzenie proponowanego przez nią zakazu może też znacząco wpłynąć na zwiększenie dyscypliny i polepszenie zachowania uczniów na lekcjach i w szkole.
Wnioski UNESCO nie są dla mnie zaskoczeniem. Od miesięcy informujemy na łamach CyberDefence24 na temat szkodliwości wynikającej z nadużywania smartfonów. W tym tekście rozbijaliśmy problem na czynniki pierwsze, analizując poszczególne raporty medyczne i psychologiczne. Z kolei w „Pułapkach sieci" w rozmowie z prof. Moniką Przybysz mówiliśmy o konsekwencjach uzależnienia od smartfonów.
A jak będzie w Polsce?
Jak czytamy w raporcie, są już rządy, które zdecydowały się na wprowadzenie ograniczeń związanych z korzystaniem ze smartfonów przez uczniów w szkołach. Według danych UNESCO, spośród dwustu krajów uwzględnionych w raporcie, dotychczas jedna szósta z nich zdecydowała się na wprowadzenie ograniczeń dotyczących korzystania ze smartfonów w szkołach.
"Statut szkoły może zabraniać korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych w trakcie trwania zajęć. Nauczyciel może nakazać wyłączenie urządzenia lub umieszczenie go w widocznym miejscu na czas trwania lekcji. Szkoła nie ma jednak uprawnień do rekwirowania przedmiotów należących do uczniów. Osoby pełnoletnie lub rodzice osób niepełnoletnich mogą w każdej chwili zażądać zwrotu należących do nich, a przetrzymywanych przez szkołę, rzeczy".
Podane wypowiedzi dosyć jasno pokazują, że całkowity zakaz korzystania ze smartfonów w polskich szkołach raczej nie będzie możliwy do zrealizowania, ale nie ulega wątpliwości, iż najnowszy raport UNESCO rzuca nowe światło na problem i jest istotnym głosem w debacie dotyczącej zasadności wprowadzenia ograniczeń dot. smartfonów w szkołach.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:*[email protected].*