Cyberbezpieczeństwo
Sprzedawcy też są celem cyberprzestępców. Na co uważać?
Policjanci z gubińskiego komisariatu zostali zawiadomieni o oszustwie przy sprzedaży telewizora za pomocą jednej z witryn internetowych. Mężczyzna, który wystawił ofertę otrzymał wiadomość z linkiem. Po kliknięciu i przejściu wskazanej procedury stracił środki z konta. Sprawca zaciągnął również na niego pożyczkę.
Jedną z form cyberprzestępczości jest oszustwo w trakcie kupna/sprzedaży towaru lub usługi za pośrednictwem internetu. Można odnieść wrażenie, że częściej mówi się o przypadkach kupujących, którzy wpadają w sidła cyberprzestępców, lecz ofiarami są także osoby wystawiające oferty.
Czytaj też
Od linku do straty pieniędzy
Przykładem może być sytuacja z powiatu krosińskiego. Jeden z jego mieszkańców wystawił telewizor na sprzedaż w serwisie aukcyjnym. W dniu, kiedy w sieci pojawiła się oferta, z mężczyzną skontaktowała się kobieta za pomocą komunikatora. Zainteresowana produktem wskazała, że prześle sprzedawcy pieniądze na konto i poprosiła o podanie jego adresu e-mail.
Mężczyzna przekazał kobiecie dane, nie spodziewając się, że padnie ofiarą oszustwa.
Niebawem otrzymał wiadomość z linkiem, w który wszedł. Odnośnik przekierował sprzedawcę na stronę, gdzie miał wybrać swój bank z listy różnych instytucji finansowych. W dalszym kroku został poproszony o wpisanie wszystkich danych z karty.
„Będąc przeświadczonym, że tak wygląda procedura sprzedaży, gdy w pewnym momencie wystąpił błąd, wpisał dane z innej karty” – wskazuje policja.
Następnego dnia sprzedawca zorientował się, że padł ofiarą oszustwa. „Sprawca wziął na jego dane pożyczkę wysokości 5 tysięcy złotych, które niezwłocznie wypłacił, a także pobrał z drugiego konta 600 złotych” – czytamy w komunikacie policji.
Czytaj też
Na co zwracać uwagę?
Opisana sytuacja powinna być ostrzeżeniem dla wszystkich osób, które decydują się na sprzedaż towaru lub usługi za pośrednictwem internetu. Nie tylko kupujący mogą paść ofiarą cyberprzestępców.
Policja zwraca uwagę, że naszą czujność powinny wzbudzić:
- szybka odpowiedź przesłana poprzez komunikator na złożoną przez ciebie ofertę sprzedaży;
- sposób dostarczenia przesyłki sugerowany przez kupującego, a także namowa do skorzystania z proponowanej formy;
- pomoc oferowana w przeprowadzeniu transakcji;
- propozycja ze strony kupującego co do zorganizowania i pokrycia kosztów dostawy;
- przesłanie przez kupującego linka z informacją, że klikając w niego będzie możliwość odebrania od kupującego pieniędzy za wystawiony towar;
- otrzymanie ponaglających pytań dotyczących wykonanych czynności bądź odbioru pieniędzy;
- prośba o dane osobowe oraz z karty płatniczej.
Czytaj też
„To od ciebie zależy, czy będziesz ofiarą”
Czujność jest podstawą bezpieczeństwa. Aby zwiększyć swoją ochronę, pod żadnym pozorem nie wolno podawać danych kart płatniczych, czy też danych do logowania bankowości elektronicznej - zwłaszcza gdy mamy do czynienia z podmiotem, do którego nie mamy pełnego zaufania.
Ponadto, nie należy klikać w żadne linki, które otrzymujemy za pośrednictwem SMS-ów, wiadomości w komunikatorach i/lub maili od nieznanych osób/podmiotów. Wynika to z faktu, że możemy być celem kampanii phishingowej, co stwarza ryzyko utraty wrażliwych danych lub oszczędności.
Co więcej, pobranie pliku nieznanego pochodzenia grozi instalacją na naszym urządzeniu złośliwego oprogramowania, które pozwoli sprawcom np. przejąć nad nim kontrolę i wykraść dane.
„To od ciebie i twojej świadomości zależy, czy staniesz się ofiarą oszusta. Pamiętaj, żeby ciągle pogłębiać wiedzę w tym zakresie, bo sprawcy nie przestają udoskonalać swoich metod i pojawiają się w najmniej oczekiwanych miejscach” – ostrzega policja.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu.Piszcie do nas na: [email protected].