Cyberbezpieczeństwo
Powrót znanego oszustwa. Nie otwieraj wiadomości "z twoim wideo"
Oszuści bardzo starannie wybierają tematy kolejnych kampanii. Po kilkutygodniowej, masowej wysyłce SMS-ów, podszywających się pod kolejne polskie banki, teraz uderzają w użytkowników Facebooka, wracając z popularnym schematem działania. Przejmują konta znajomych, a następnie rozsyłają wiadomości ze złośliwym linkiem do „wideo” i pytaniem: “Czy to ty w tym filmie?” Ostrzegamy, by nie otwierać zawartych w wiadomości linków.
Wiadomość sugeruje, że użytkownik znajduje się na nagraniu, do którego prowadzi link. Wygląda to wiarygodnie, ponieważ wysyła ją osoba z listy znajomych - ostrzega CyberRescue.
Link prowadzi do strony, gdzie powinien znajdować się film. Jednak, by go obejrzeć, najpierw trzeba ponownie zalogować się do Facebooka. I tu zaczyna się schemat oszustwa - strona do złudzenia przypomina platformę społecznościową, jednak w rzeczywistości została stworzona, żeby przejąć dane logowania do witryny.
W ten sposób - logując się - oszuści zyskują dostęp do konta i mogą je nie tylko zablokować (zmieniając dane do logowania) czy usunąć, ale na przykład dalej rozsyłać złośliwe wiadomości, próbując nabrać kolejne osoby. Mogą też na przykład prosić znajomych zhakowanego użytkownika o pieniądze - nawet drobne kwoty, ale dzięki temu, pod koniec dnia - wyłudzić spore sumy. Oszuści lubią wracać do tego sposobu, bo jest bardzo skuteczny. "Ta klasyczna socjotechnika jest jedną z najbardziej efektywnych pułapek. Często nie zastanawiamy się nad linkiem, otrzymanym od znajomego i bezwiednie klikamy, bo mamy zaufanie do osoby, która go nam wysłała" - tłumaczy Martyna Holinka z CyberRescue.
Czytaj też
Co robić?
Przypomninamy, że nadawcami wiadomości "z twoim wideo" nie są wcale znajomi, a cyberprzestępcy, którzy chcą wyłudzić dane logowania, a następnie - bardzo często - pieniądze. Dlatego ważne jest stałe zachowanie czujności.
Przypominamy także o konieczności włączenia dwuetapowej weryfikacji logowania (na przykład za pośrednictwem wiadomości na twój numer telefonu), która dodatkowo zabezpieczy przed przejęciem konta.
Czytaj też
/ Na podst. informacji prasowej
Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.