BLIK umożliwi przelewy w euro. Ruszył nowy projekt
Autor. Julio Lopez / Pixels / Free to use
BLIK uruchomił pilotażową usługę przyjmowania przelewów na telefon od użytkowników zagranicznych systemów płatności mobilnych działających w Europie. To pierwszy etap integracji z europejską siecią mobilnych płatności P2P, mający na celu umożliwienie transgranicznych przelewów w euro między użytkownikami różnych systemów.
Podczas tegorocznej konferencji Web Summit 2025 w Lizbonie zaprezentowano pierwszą transgraniczną płatność P2P w euro z wykorzystaniem numeru telefonu użytkownika zarejestrowanego w polskim systemie BLIK. Przelew został zainicjowany z portugalskiego systemu MB WAY i trafił na rachunek klienta Santander Bank Polska.
Jak poinformowano w komunikacie na stronie BLIK, wydarzenie to zapoczątkowało pilotażowy etap współpracy systemów płatności mobilnych w ramach europejskiego stowarzyszenia EuroPA, którego członkiem BLIK jest od maja 2025 r.
W fazie testowej możliwe jest odbieranie przelewów przez klientów BLIKa od użytkowników z Portugalii, a niebawem również z Hiszpanii (Bizum), Włoch (Bancomat) i krajów skandynawskich (Vipps).
Integracja europejskich systemów mobilnych
Głównym celem projektu jest stworzenie wspólnego mechanizmu umożliwiającego szybkie, bezpieczne i wygodne przelewy na numer telefonu pomiędzy użytkownikami różnych systemów w krajach UE. Projekt oparty jest na infrastrukturze SEPA Instant, umożliwiającej realizację natychmiastowych transferów w euro.
Jak podkreśla Dariusz Mazurkiewicz, prezes zarządu BLIKA: „Uruchomienie interoperacyjności pomiędzy europejskimi systemami płatności mobilnych to ważny krok w kierunku budowy wspólnego rynku cyfrowego i wzmocnienia suwerenności płatniczej Europy. Odpowiadamy na potrzeby użytkowników, których codzienność staje się coraz bardziej międzynarodowa. Pierwszy przelew w euro na numer telefonu klienta polskiego banku, prowadzącego rachunek w euro, to symboliczny kamień milowy naszej współpracy i początek przełomowych zmian w globalnym systemie płatności mobilnych.”
Współpraca w ramach EuroPA może w perspektywie objąć ponad 100 milionów użytkowników, a w przyszłości, potencjalnie, całą populację unijną, liczącą ponad 450 milionów obywateli.
Santander Bank Polska liderem wdrożenia
Pierwszym bankiem w Polsce, który umożliwił klientom odbieranie przelewów SEPA Instant i bierze aktywny udział w testach zlecania przelewów wychodzących w euro jest Santander Bank Polska.
„Przystąpienie do pilotażu przelewów na telefon w ramach europejskich systemów płatności jest dla nas naturalnym krokiem. Poszerzamy możliwości dla naszych klientów i dostarczamy im najlepszych doświadczeń w płatnościach transgranicznych” - zaznacza Przemysław Dukiel, Tribe Leader Everyday Banking w Santander Bank Polska.
Bank zapowiada dalsze prace nad pełną funkcjonalnością transakcji wychodzących oraz rozwojem oferty walutowej.
Czytaj też
PKO Bank Polski przygotowuje wdrożenie
Podczas prezentacji w Lizbonie poinformowano, że w najbliższych tygodniach do pilotażu dołączy również PKO Bank Polski. Trwają prace nad wprowadzeniem obsługi przelewów P2P w euro w aplikacji IKO, zarówno w zakresie ich odbierania, jak i zlecania.
Nasz pilotaż przelewów na telefon BLIK w euro to dopiero początek. Na jego końcu zaoferujemy pełną obsługę tych transakcji, bo jesteśmy przekonani, że to usługa, na którą czekają nasi klienci. Chcemy być dla nich z naszymi produktami i usługami dokładnie tam, gdzie potrzebują. Wierzymy, że popularność BLIKa wśród Polaków przełoży się na popularność tej nowej usługi, bo nasi rodacy podróżują, studiują, pracują w całej Europie. I na pewno skorzystają z przelewów BLIK w euro w wielu życiowych sytuacjach
Edyta Tararuj, dyrektorka Biura Rozwoju Produktów w PKO Banku Polskim
W samym PKO BP kwartalnie realizowanych jest ponad 50 milionów przelewów na telefon BLIK w PLN.
Kierunek - interoperacyjność w całej strefie euro
Równolegle prowadzone są wdrożenia na Słowacji, które w najbliższym czasie umożliwią użytkownikom BLIKa korzystającym z rachunków prowadzonych w euro pełną funkcjonalność przelewów transgranicznych w ramach współpracy między systemami mobilnymi w Europie.
Uruchomienie interoperacyjnych usług płatniczych P2P to nie tylko odpowiedź na oczekiwania konsumentów, ale również krok w stronę suwerenności płatniczej Unii Europejskiej i budowy wspólnego rynku cyfrowego.


Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Cyfrowy Senior. Jak walczy się z oszustami?