Reklama

Technologie

Manipulacje przeciwko ukraińskim uchodźcom. Google, NASK i Demagog ze wspólną kampanią

Kampania Google, NASK i Stowarzyszenia Demagog
Kampania Google, NASK i Stowarzyszenia Demagog
Autor. screen YouTube z kampanii/ CyberDefence24

Google, NASK i organizacja fact-checkingowa Demagog - partner serwisu CyberDefence24.pl - połączyły siły. W swojej kampanii pokazują manipulacje i dezinformację, wycelowaną w ukraińskich uchodźców.

Reklama

W mediach społecznościowych Polski, Czech i Słowacji trwa kampania przeciwko dezinformacji o ukraińskich uchodźcach. Została przygotowana przez należącą do Google spółkę Jigsaw, przy współpracy merytorycznej z Państwowym Instytutem Badawczym NASK oraz stowarzyszeniem fact-checkingowym Demagog.

Reklama

Kampania opiera się na wynikach eksperymentów naukowców Cambridge University, które udowodniły przydatność pre-bunkingu w zwalczaniu dezinformacji. Zostały one opublikowane w czasopiśmie naukowym „Science Advances”. Zdaniem ekspertów, pre-bunking to „swego rodzaju szczepionka przeciwko szkodliwym treściom w internecie”.

Czytaj też

Co pokazały badania?

Psychologowie z Cambridge udowodnili, że ludzie, którzy poznali wcześniej sposoby manipulacji są później odporniejsi na jej działanie. W trakcie jednego z eksperymentów pokazywali badanym 90-sekundowe filmy, które prezentowały różne techniki dezinformacji: emocjonalny język, niespójność argumentów, fałszywe wybory, szukanie kozłów ofiarnych i ataki ad-hominem. Rozpoznawalność metod manipulacji zwiększyła się wśród uczestników badań średnio o 5 procent - informuje Jigsaw, spółka należąca do Google.

Reklama

Cel kampanii

W Polsce kampania obejmuje YouTube'a, który jest własnością Google'a, a także m.in. obecna jest na Twitterze, Facebooku i TikToku. Po tygodniu filmy miały ok. 3,2 mln wyświetleń. Materiały są pokazywane w krajach, gdzie przebywa największa liczba uchodźców z Ukrainy: w Polsce, w Czechach i na Słowacji.

YouTube cover video

Filmy edukacyjne mają tłumaczyć mechanizmy podstępnych narracji, które m.in. wzbudzają strach przed uchodźcami. Po zakończeniu kampanii zostanie zbadana jej skuteczność w walce z dezinformacją, która stała się w ostatnich czasach zjawiskiem światowym ze względu na kolejne kryzysy i masowe upowszechnienie się mediów społecznościowych.

Czytaj też

„Ta kampania jest wyjątkowa dlatego, że wykorzystuje wiedzę naukową, jest prowadzona przez globalne platformy społecznościowe i toczy się w krajach, które spotykają się z realnymi problemami wywoływanymi przez fałszywe przekazy szerzące się w cyberprzestrzeni. NASK prowadzi własne badania w tej dziedzinie i jest jednym z pionierów monitorowania i przeciwdziałania dezinformacji. Współpraca z Google przy tej akcji to szansa na zmniejszenie zagrożeń w infosferze i zwiększenie cyberbezpieczeństwa” – komentuje Mateusz Mrozek, kierownik działu przeciwdziałania dezinformacji NASK, cytowany w nadesłanej naszej redakcji informacji.

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Haertle: Każdego da się zhakować

Materiał sponsorowany

Komentarze

    Reklama